Entreprenøren Richard Branson slo seg opp med plateselskapet Virgin på 1970-tallet. Etter å ha tjent de første millionene kjøpte han Necker Island, som er en del av De britiske jomfruøyene, som 29-åring.

Dette har vært familiens faste tilholdssted i mange tiår. Han meldte flytting i 2006. Han vil stille øyen som sikkerhet for lån fra den britiske staten i håp om å redde Virgin-konglomeratet, som har hovedkontor i London.

«Branson har ikke betalt skatt i dette landet på 14 år. Han skal på ingen måte få skattelettelser, lån eller noe annet», skriver den britiske politikeren Diane Abbott på Twitter.

Branson har etablert selskaper over hele verden og utfordret monopolister som British Airways. Over 300 selskapet inngår i Virgin Group.

«Utfordringen nå er at det ikke kommer penger inn og veldig mye går ut», skriver han i et åpent brev til ansatte.

– Ikke penger på en bankkonto

Koronapandemien truer hele selskapsgruppen, som har interesser innenfor reiseliv, finans, romfart, teknologi, detaljhandel og underholdning.

«I de fem tiårene jeg har vært i business er dette den mest utfordrende perioden vi noen gang har opplevd», skriver han i brevet som ble offentliggjort mandag kveld.

Han sier at det vanskelig å finne ord på å beskrive hvor ødeleggende pandemien fortsetter å være for samfunn, selskaper og mennesker i hele verden.

«Fra et forretningsperspektiv er ødeleggelsene som mange opplever helt enestående. Det er urovekkende at vi ikke vet hvor lenge dette vil vare», skriver han.

Ifølge Sunday Times Rich List fra 2019 hadde Branson en formue på 4,6 milliarder pund (60 milliarder kroner), noe som gjorde ham til den 34. rikeste briten.

«Jeg har sett mange kommentarer om nettoformuen min, men disse er beregnet på verdien av Virgin-selskapene rundt i verden før denne krisen. Det er ikke penger på en bankkonto som venter på å tas ut», skriver han.

Han ønsker statlige støtte for å redde flyselskapet Virgin Atlantic, som har ruter mellom Storbritannia og USA. Flyselskapet startet med ett fly for 36 år siden

«Vi vil gjøre alt vi kan for å la Virgin Atlantic fortsette, men vi trenger statlig støtte for å klare dette på grunn av den enorme usikkerheten det er i dag, og at vi ikke vet hvor lenge flyene vil stå på bakken», skriver han.

– Vet hva det kan føre til

Det australske flyselskapet Virgin Australia, hvor Virgin-gruppen har en minoritetspost etter å ha solgt seg ut de siste årene, gikk konkurs mandag kveld og er satt under administrasjon.

Dette er det første større flyselskapet i Asia-regionen som har gått over ende på grunn av koronapandemien.

Over 80 prosent av de rundt 10.000 ansatte var permitterte. Selskapet har forsøkt å få et lån fra den australske staten på 9,2 milliarder kroner som kunne omgjøres til aksjer, men dette har latt vente på seg.

«Hvis Virgin Australia forsvinner vil Qantas i realiteten ha et monopol i luftrommet over Australia. Vi vet alle hva det kan føre til», skriver Branson.

Qantas er verdens eldste flyselskap og hadde en monopolposisjon i Australia inntil Virgin tok opp konkurransen med innenlandsruter. Virgin har 31 prosent av innenlandsflyvningene. De flyr også til destinasjoner som Fiji, Bali, Tokyo, Hawaii og Los Angeles.

Ifølge Virgin Australias toppsjef Paul Scurrah har det meldt seg interessenter som er interessert i å overta restene av flyselskapet, hvor Singapore Airlines, HNA, Nanshan og Etihad også er inne på eiersiden sammen med Virgin.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.