Det er over tre måneder siden episenteret for koronapandemien var i Asia. Det har forflyttet seg til Europa, Nord-Amerika og de siste par ukene til Sør-Amerika. Asiatiske land forsøker å gjenåpne økonomiene etter en nesten full nedstengning i flere måneder.

Forsiktig gjenåpning

Singapore slo av «hovedbryteren» i begynnelsen av april etter det brøt ut omfattende smitte i trange leilighetsbygg hvor fremmedarbeidere er bosatt. Det er registrert over 34000 smittede, men kun 23 dødsfall.

Den handelsavhengige økonomien er på vei mot en historisk dyp resesjon.

På tirsdag vil enkelte deler av økonomien gjenåpne. En fjerdedel av ansatte i finanssektoren, som står for 14 prosent av verdiskapingen, får vende tilbake til kontorene.

Singapore planlegger å åpne transportkorridorer med land hvor det er lav smitte – i første omgang asiatiske land, Australia og New Zealand.

– Vi må forbli tilknyttet til verden. Vår eksistens avhenger av dette, sier statssekretær Gabriel Lim i det singaporske handelsdepartementet til Nikkei Asian Review.

Singapore, som er en av de største norske koloniene i verden med nesten 2000 nordmenn, planlegger en gjenåpning i tre faser.

– Ved slutten av fase én vil 80 prosent av økonomien være tilbake. De siste bransjene vil være detaljhandel og restauranter, som vi håper skal gjenåpne før slutten av juni, sier Chan til CNBC.

Singapore tiltrakk seg investeringer på 13 milliarder Singapore-dollar i årets fire første måneder – mer enn målet for hele året. Flere av de største investeringene kom fra selskaper innenfor bioteknologi.

– Ingen sier vi har seiret

India, Indonesia, Filippinene, Singapore og Thailand valgte å stenge ned nesten alt av aktivitet i mars. Dette er land som er svært avhengige av handel, reiseliv og kontakt med omverdenen.

Indonesia, med en befolkning på 267 millioner, har 27.000 bekreftede tilfeller av covid-19 og vel 1600 dødsfall. Hæren er blitt satt inn for å stanse befolkningen fra å forflytte seg mellom ulike regioner. Dette har kommet til en høy pris.

Minst to millioner mennesker har mistet jobben. Dette kommer i tillegg til rundt ni millioner som var arbeidsledige før koronapandemien. Arbeidsledighetsstatistikkene fanger ikke opp den reelle ledigheten da få melder seg ledige.

– Om vi liker det eller ikke, er dette noe vi må leve med. Vi kan ikke være hjemme til neste år. Flere folk vil sulte og vil bli sinte, sier statsråd Airlangga Hartarto, som har overordnet ansvar for økonomien, til Bloomberg.

Den indonesiske regjeringen har satt til side 640.000 milliarder rupiah (420 milliarder kroner) i tiltakspakker i forsøket på å skjerme økonomien.

– Ingen sier vi har seiret. Vi må leve med sykdommen og tilpasse oss så lenge det ikke eksisterer en vaksine, sier Hartarto.

Thailand, med 65 millioner innbyggere, har 3000 bekreftede smittede og 57 dødsfall. Alle nye smittetilfeller er thailandske borgere som har returnert til hjemlandet med spesialflyvninger.

I fjor mottok Thailand rundt 40 millioner turister. I andre kvartal vil ingen turister slippe gjennom immigrasjonen. Flyplassene er stengt for internasjonal ankomst ut juni måned. Det pågår en forsiktig gjenåpning av hoteller og transport mellom regionene.

Vil åpne luftfarten

FN-organet International Civil Aviation Body (Icao) la mandag frem retningslinjer på hvordan flyselskaper og flyplasser skal kunne gjenåpne.

Flyreisen blir helt annerledes enn tidligere med en økt bruk av teknologi til alt fra innsjekking til sikkerhetskontroller hvor iris-skanning av øyet anbefales. Menneskelig kontakt vil bli på et minimumsnivå.

Verdens flyselskaper vil sannsynligvis få et inntektsfall på 3780 milliarder kroner i 2020, ifølge Icao. Luftfartsorganisasjonen Iata støtter forslagene.

– Nå håper vi at myndigheter gjennomfører anbefalingene raskt. Verden ønsker å reise igjen og flyselskapene ønsker å spille en nøkkelrolle i den økonomiske gjenoppreisningen. Dette må skje med harmoniserte regler og for at reisende og ansatte skal føle seg trygge, sier direktør Alexandre de Juniac hos Iata i en kommentar.

Qatar Airways vil gjenstarte flyvninger til 59 internasjonale destinasjoner i løpet av juni. Qatar er et av få internasjonale flyselskaper som har hatt jevnlige flyvninger til Gardermoen gjennom koronapandemien.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.