Avtalen vil åpne for kombinasjon av Legos evne til å skape innhold, med Tencents distribusjonsmuskler, opplyste det danske selskapet mandag.
– Vi ser at stadig flere kinesiske barn engasjerer seg i den digitale verden, og samarbeidet vil gi dem tilgang på trygt og oppfinnsomt Lego-innhold, sier Jacob Kragh, som er sjef for Legos avdeling i Kina.
Samarbeidet omfatter utvikling av en videotjeneste, lisensiering av Lego-dataspill og et digitalt byggesett der barn kan gjøre om Lego-brikker til bevegelige objekter. I tillegg skal partene vurdere etablering av en trygg sosial medieplattform for barn.
Tencent er blant Kinas største nettselskaper og har utviklet lynmeldingsappen WeChat, nettspill og plattformer for nettbetaling.
Det danske konsernet igangsatte i fjor en restrukturering som omfatter reduksjon av 1.400 stillinger, om lag 8 prosent av de ansatte. Selskapets ledelse ser nå på nye måter for å nå frem til nye kundegrupper i flere land.(Vilkår)