LG har i tiår knivet med Samsung og hatt en nesten identisk produktportefølje. Samsung har rykket fra og forspranget er blitt for stort. LG har vært den tredje største smarttelefonprodusenten på det amerikanske markedet – bak Apple og Samsung.

På de globale salgsstatistikkene har LG knapt vært synlig med en markedsandel på rundt to prosent, ifølge analyseselskapet Counterpoint Research. Apple og Samsung har tatt toppsegmentet og kinesiske produsenter har delt det meste av det resterende markedet.

For tøff konkurranse

Selskapet innrømmer at konkurransen ble for tøff.

«Vi vil stanse produksjonen og salg av mobiltelefoner på grunn av fortsatt nedgang i salget og hardere konkurranse», skriver det sørkoreanske selskapet i en børsmelding.

Sammen med Samsung var LG et av selskapene som ga Nokia konkurranse før smarttelefonens inntog. LG klarte aldri å løse smarttelefonkoden til tross for at de var først ute med en rekke funksjoner i modellene, blant annet ultravidvinkel på kameraene, følsomme skjermer som dekket hele fronten uten bruk av manuelle knapper eller taster og bruk av flere kameraer og sensorer. Dette er senere blitt standard på alle smarttelefoner.

Mens LG lanserte nye modeller og prototyper tok det ofte flere måneder før produktene var i salg. Det utnyttet konkurrentene.

Bil med Embret: – Skoda Enyaq er en av mine favoritter
Enyaq er den nye elbilen fra Skoda, og den ser bedre ut enn VW id4 både fra inn- og utsiden.
03:46
Publisert:

– LG inntok smarttelefonmarkedet for sent og klarte ikke å skalere i konkurransen i et allerede mettet marked, sier analytiker Daniel Lim hos Macquaire til Financial Times.

Smarttelefonsalget sto for vel åtte prosent av konglomeratets omsetning i 2020. Tapene har vært store lenge. De siste fem årene har mobildivisjonen tapt nesten 40 milliarder kroner. LG solgte 23 millioner smarttelefoner i 2020 mot Samsungs 256 millioner enheter.

Beslutningen er blitt tatt godt imot av selskapets aksjonærer. Aksjekursen steg med nesten fem prosent tirsdag morgen ved Seoul-børsen. Selskapet har en børsverdi på rundt 2100 milliarder kroner.

Satser på elbilmarkedet

LG Electronics er fortsatt en svært viktig komponentleverandør. Selskapet sier de vil flytte ressurser fra smarttelefondivisjonen over til elektriske biler, hvor søsterselskapene LG Energy Solutions, LG Display og LG Innotek har vokst seg store.

LG Electronics inngikk ved slutten av 2020 en avtale med kanadiske Magna International, som er en av de største underleverandørene til den globale bilindustrien. LG Magna e-Powertrain skal blant annet utvikle og produsere elektriske motorer for biler.

LG Energy Solution, som ble skilt ut fra LG Chem i desember, er verdens nest største produsent av batterier til elektriske biler – bak Kinas CATL, men foran Panasonic, BYD og Samsung.

Det sørkoreanske selskapet sa i mars de skal investere minst 4,5 milliarder dollar i USA på bygging av to batterifabrikker. Dette kommer på toppen av forhandlinger med GM om å utvide kapasiteten ved en eksisterende batterifabrikk i delstaten Ohio.

– Som et våpenkappløp

USAs president Joe Bidens ønsker at det skal bygges fabrikker i USA som kan forsyne amerikanske bilprodusenter med komponenter og ikke bli mer avhengig av fabrikker i Asia. LG planlegger fabrikker i flere markeder, også i Europa og Sørøst-Asia.

– Det er som et våpenkappløp i verden hvor målet er å bygge opp så mye litiumkapasitet som mulig for å dominere elbilmarkedet, sier direktør Simon Moores hos Benchmark Mineral Intelligence til Washington Post.

Panasonic, Hydro og Equinor planlegger en stor batterifabrikk i Norge. En rekke kommuner har kastet seg inn i konkurransen om en ny hjørnesteinsbedrift med flere tusen nye arbeidsplasser. Bygging av fabrikken skal etter planen starte i 2023 med ferdigstillelse i 2025.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.