Artikkelen er korrigert, og oppdatert med kommentar fra forsvarsminister Ine Marie Søreide Eriksen.

Den amerikanske forsvarsprodusenten Lockheed Martin og det amerikanske forsvarsdepartementet har forhandlet frem en avtale og blitt enige om  kontrakt på 8,2 milliarder dollar for nitti F-35 jagerfly.

Avtalen innebærer et kostnadskutt på åtte prosent i forhold til hva en tilsvarende avtale ville kostet dersom det samme prisnivået som da forrige kontrakt ble undertegnet ifjor ville blitt lagt til grunn. Det betyr at prisen ligger rundt seks milliarder kroner lavere enn for forrige kontrakt, som ble undertegnet sent i 2016.

Kontrakten har vært under forhandlinger i over ett år og er en del av den normale kontraktsprosessen for F-35.

 

Kritiserte avtalen

Avtalen kommer etter at president Donald J. Trump i desember gikk til kraftige angrep på F-35-programmet og påsto at kostnadene hadde kommet ut av kontroll.

Han har også truet med å hente inn tilbud om billigere jagerfly fra andre produsenter.

«F-35-programmet og kostnadene er ute av kontroll. Milliarder dollar kan og vil bli spart på militært (og andre) innkjøp etter 20. januar», skrev Trump på Twitter.

Med dette kuttet i regningen på den tiende leveringen av F-35 har Trump begynt å levere på dette løftet.

Lockheed Martin-toppsjef Marillyn Hewson møtte Donald Trump i Trump Tower uken før han ble innsatt som president.
Lockheed Martin-toppsjef Marillyn Hewson møtte Donald Trump i Trump Tower uken før han ble innsatt som president. (Foto: Evan Vucci/AP Photo/NTB scanpix)

Bare en ukes tid før Trump tiltrådte som president møttes han og Lockheed Martins øverste leder Marillyn Hewson i New York. Der la Hewson frem flere ideer til kostnadskutt i F-35-programmet, som er det dyreste forsvarsprosjektet i amerikansk historie.

– Vi kommer til å øke arbeidsstokken i Fort Worth med 1.800 nye stillinger, og når man ser på forsyningskjeden i 45 amerikanske delstater, vil det bli snakk om tusener på tusener med nye jobber, sa Hewson etter møtet.

Gir Trump æren

Lockheed Martin gir nemlig Trump mye av æren for prisavslaget.

«President Trumps personlige engasjement i F-35-programmet akselererte forhandlingene og skjerpet vårt arbeid med å få ned prisen», skriver jagerflyprodusenten i en kunngjøring fredag kveld.

Lockheed Martin understreker videre at den nye prisen representerer en stor besparelse i forhold til tidligere kontrakter, og at den er bra for amerikanske skattebetalere, USA, underleverandørene og selskapet.

Prisen per jagerfly ender nå på 95 millioner dollar, mot 102 millioner per fly ved siste leveranse. Men Lockheed Martin har tidligere sagt at prisen skal ned over tid på grunn av mer effektive produksjonslinjer.

Norske jagerfly

Norge besluttet i 2008 å skifte ut dagens aldrende F-16-kampfly med 56 F-35-fly. Antallet er siden redusert til 52, og Forsvaret beregner at anskaffelseskostnadene for disse vil være  71,5  milliarder 2017-kroner i innkjøp.

Levetidskostnaden for flyene, som dekker innkjøp og driftskostnader i 30 år, samt utbygging av basen på Ørland, beregner Forsvaret nå til å bli på 268,1 milliarder kroner. Dette inkluderer utbygging av hovedbasen på Ørland og Evenes som fremskutt base.

Stortinget har nå gitt sin tilslutning til anskaffelse av 40 av de planlagte 52 flyene, noe som omfatter leveranser frem til og med 2022. 

Forsvarsminister Ine Marie Søreide Eriksen mener den nye kontrakten bekrefter at prisen for hvert F-35 fortsetter å gå ned, i tråd med Forsvarsdepartementets prognoser og med forhandlingene som har pågått i over ett år. 

- Det er positivt og styrker vår tillit til programmet, skriver Eriksen til DN.

- Den norske anskaffelsen av F-35 er i rute, og vi ser frem til å få de første flyene til Norge allerede i november.

Norge fikk levert sine to første F-35 fly i 2015.

- Da ble det produsert tilsammen 45 F-35. Nå har partnerskapet nettopp undertegnet en kontrakt på 90 fly med levering i 2018, altså en dobling av produksjonen på tre år. Det er en god indikasjon på at programmet står sterkt, mener forsvarsministeren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.