Etaten for transport i London skal nå begynne å kartlegge passasjerene på undergrunnsbanen «the tube» ved bruk av wi-fi-signaler, og ikke bare det blå reisekortet «Oyster Card».

Det ble kunngjort mandag 8. juli, ifølge Financial Times.

Informasjonen vil bli hentet inn hver gang en reisende passerer en wi-fi-sender på en stasjon, noe som skal gi transportetaten et bedre bilde av når folk reiser mest, hvilke stasjoner som er de travleste, og hvor lenge de reisende oppholder seg på stasjonen.

Opplysningene kan også innebære kommersielle fordeler for transportetaten, skriver avisen.

Sjefen for datainnsamling, Lauren Sagar, forsikrer om at etaten er «sitt ansvar bevisst», med tanke på problemstillinger knyttet til personvern.

Dersom man skulle ønske å reise «under radaren», så kan man bare skru av wi-fi-signalet på telefonen, ifølge myndighetene.

Meglerhus spår oppkjøpsrush for Equinor

Kan by på GDPR-utfordringer

En forskningsassistent ved universitetet i Oxford sin seksjon for teknologi og globalisering, Lukasz Olejnik, påpeker at de tekniske løsningene bak informasjonsinnhentingen vil være av kritisk betydning.

– Denne databasen vil inneholde veldig mye informasjon om enkeltpersoner. Å sikre det, er derfor, av overordnet betydning, sier Olejnik ifølge Financial Times.

Sagar fra transportetaten forsikrer om at systemet vil ha teknologiske løsninger som møter kravene til EUs personverndirektiv, også kjent som GDPR.

Hun er likevel usikker på hvorvidt man som privatperson kan søke innsyn i informasjonen som hentes inn, da det er utfordringer knyttet til identifikasjon av en person gjennom telefonsignalet deres.

De siste årene har Londons transportetat hatt økonomiske problemer som følge av store kutt i offentlig driftsstøtte, men også færre passasjerer. Ifølge vurderingsbyrået Moody gikk etaten på et underskudd for fjoråret på mellom 300 til 400 millioner britiske pund mer enn forventet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.