Kinesiske flyselskaper og Ethiopian Airlines har valgt å sette de toppmoderne Boeing 737 Max-flyene på bakken etter to alvorlige ulykker på få måneder. Norwegian har 15 fly av den samme typen i sin flåte, og velger foreløpig å holde dem i luften.

– Alle våre 737 Max 8-fly flyr som normalt. Vi er, som alltid, i tett dialog med Boeing og forholder oss til deres anbefalinger. Sikkerheten til våre passasjerer kommer alltid først, sier Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer.

Norwegian bruker 737 Max på transatlantiske ruter mellom USAs østkyst og Irland, Nord-Irland og Skottland.

Søndagens flystyrt i Etiopia har flere likhetstrekk med flykatastrofen i Indonesia i oktober der 189 mennesker mistet livet. Lion Air-flyet som styrtet i Indonesia er av samme modell som Ethiopian-flyet som styrtet søndag. I begge tilfellene var flyet flunkende nytt.

Norwegians flyvesjef forteller at selskapet endret sine rutiner etter ulykken i Indonesia.

– Etter Lion Air-ulykken innførte vi nye rutiner som innebærer at alle piloter skal forholde seg til en oppdatert sjekkliste. Alle våre piloter trener jevnlig på «upset recovery» – altså at flyet befinner seg i en uønsket situasjon, sier Hesthammer.

I en uttalelse mandag skriver flyprodusenten Boeing at det ikke noe grunn til å utstede ny guiding til flyselskaper etter søndagens ulykke på grunnlag av informasjonen som nå er tilgjengelig.

Setter flyene på bakken

I morgentimene på mandag er det ingen fly av typen Boeing 787 Max i luftrommet over Kina. Vanligvis er det et titall fly på vei mellom kinesiske flyplasser – eller på vei til destinasjoner i Sørøst-Asia.

Ethiopian Airlines melder mandag morgen de setter alle sine Boeing 737 Max 8-maskiner på bakken etter flystyrten i Etiopia søndag, som kostet 157 mennesker livet.

– Selv om vi ikke kjenner til årsaken til ulykken, har vi valgt å sette denne flytypen på bakken som et sikkerhetstiltak, skriver selskapet i en Twitter-melding.

– Nesten enestående

Flyet som styrtet var få måneder gammel. Det forsvant fra radaren etter at piloten meldte om problemer og ønsker å returnere til flyplassen. Nøyaktig det samme skjedde med Lion Air i Indonesia i fjor høst.

– Dette er nesten enestående, sier tidligere flykrasjetterforsker John Cox, og mangeårig pilot, til CNBC.

Han advarer imidlertid mot å trekke konklusjoner før etterforskningen er gjennomført.

I begge ulykkene ble flyene knust til mindre biter. Lion Air-flyet hadde problemer med en flyvning dagen i forveien. Det er ikke meldt om tilsvarende for Ethiopian Airlines-flyet, ifølge selskapets ledelse.

Ifølge næringslivsavisen Caijing, som først meldte om at fly er satt på bakken i Kina, er det levert over 60 fly av 737 Max-modellen til blant annet Air China, China Eastern Airlines og China Southern Airlines. Flyene er på mandag blitt erstattet på flyvninger av arbeidshesten 737–800 på ruter i Kina.

– Etterforskere tror ikke mye på tilfeldigheter, sier luftfartssikkerhetsprofessor William Waldlock ved Embry-Riddle Aeronautical University til Associated Press.

Menneskeliv eller inntektstap

Etter den forrige ulykken i Indonesia i oktober konkluderte Boeing med at flyene er trygge. Den amerikanske flyprodusenten har levert over 350 fly av den nye flytypen, deriblant 70 til kinesiske flyselskaper, og har totalt over 5000 på bestilling i ordreboken.

Pårørende til flere av de omkomne i Lion Air-ulykken har saksøkt Boeing.

– Som et samfunn må vi diskutere om vi skal sette et menneskeliv høyere enn inntektstapet til flyselskaper som må sette flyene på bakken. Et liv er mer verdt enn prisen for en rundtur til hvor som helst, sier advokat Thomas A. Demetrio, som leder søksmålet mot Boeing

Dette er første gang i nyere historie at det har vært to alvorlige dødsulykker så kort tid etter at en ny flytype er satt i drift. Dde første flyene ble levert høsten 2017. I 2013 ble Boeing 787 plassert på bakken i tre måneder på grunn av farlige batterier.

Flyet er svært viktig for Boeing. De har økt produksjonen og ligger an til å levere 57 fly i måneden i 2019. Dette vil bringe inn en omsetning på 30 milliarder dollar i året og nesten en tredjedel av driftsresultatet.

Boeings aksjekurs falt med syv prosent etter dødsulykken med Lion Air i Indonesia, men har tatt seg opp. Boeing er vinneren av amerikanske selskaper som inngår i børsindeksen Dow Jones i 2019 med en oppgang på 31 prosent – foran IBM og Goldman Sachs.

Norwegian har en bestilling inne på 110 fly og har fått levert 18, ifølge Boeing.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

To milliarder i kontanter er ennå ikke blitt vekslet inn. Knut Egil Hansen (64): – Myten om at folk sparer i madrassen, har i alle fall sprukket hos meg
04:02 Min
Publisert: