Norge skal totalt anskaffe inntil 52 av de nye jagerflyene F-35.

De tre første flyene landet på Ørland flystasjon i november i fjor, og 22. mai i år landet ytterligere tre nye F-35.

Danmark skal også erstatte sin aldrende flåte av jagerflyet F-16. Der skal 27 nye F-35 fases inn i løpet av de neste fire-fem årene. Nå har Danmarks Radio (DR) sett nærmere på støynivået til de nye jagerflyene.

Fire ganger så store

Motorene på F-35 er større enn på F-16, derfor støyer de også mer. Men støyen er forskjellig fra en F-16, forteller miljøekspert Krista Hoffart fra det amerikanske luftvåpens 388. Fighter Wing Operations Group til Danmarks Radio under kanalens besøk på basen i Utah i USA.

– En F-16 har en mer diskantaktig lyd sammenlignet med F-35, som har mer bass og er mer buldrende. Så vi oppfatter dem forskjellig. Som på et piano, hvor en F-16 ville vært de lyse tangentene, høyere og kortere – mens en F-35 er de dype tonene, som vibrerer annerledes og du føler dem, sier Hoffart til DR.

To desibel fra smertegrense

I USA har flyvåpenet plikt til å offentliggjøre støynivået fra sine baser. Målingene viser at F-35 i gjennomsnitt støyer over 16 desibel mer end F-16. En forskjell som på bakken kan oppleves opptil fire ganger høyere, skriver DR.

Derfor oppfordrer Krista Hoffart de danske myndighetene til at sørge for at det ikke bor folk tett på Flyvestation Skrydstrup der de danske F-35 skal operere fra.

Også tema i Norge

DR nyheter testet selv hvor mye F-35-flyene støyet da flyene tok av i Utah. De danske journalistene benyttet en enkel desibelmåler til å måle støyen rundt én kilometer fra enden av flystripen. Målingene viste et lydtrykk på mellom 116 og 118 desibel, som bare er to desibel fra det menneskelige ørets smertegrense.

Også i Norge har støyen fra de nye kampflyene vært et tema. Sintef i Trondheim har gjort grundige støymålinger som i snitt viste at F-35 har minst ti desibel høyere lydnivå enn F-16. I den siste rapporten om Ørland fra Forsvarsbygg heter det at maksimalstøynivåer over 110 desibel kan gi risiko for hørselsskade, og at dette vil forekomme rutinemessig på vestsiden av rullebanen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

I denne gaten i Oslo er det nesten bare funkisboliger
Og alle er tegnet av de samme to arkitektene.
01:41
Publisert: