Den siste uken har stadig flere selskaper, alt fra drikkegiganten Coca-Cola, det multinasjonale industrikonsernet Unilever, iskremprodusenten Ben & Jerry's og teleselskapet Verizon, gått sammen om å trekke annonser fra Facebooks plattformer. Det inkluderer også annonsering på bildedelingsappen Instagram, som Facebook eier.

Årsaken er kampanjen #Stophateforprofit. Kampanjen har som mål å få Facebook til å ta tydelige grep for å hindre spredning av rasisme og hatefulle ytringer.

Grunnlegger Mark Zuckerberg har vært i hardt vær den siste måneden, i etterdønningene av drapet på amerikaneren George Floyd i Minneapolis i delstaten Minnesota. Særlig ble han kritisert for å la en Facebook-melding fra USAs president Donald Trump bli stående – der Trump skrev «when the looting starts, the shooting starts», i referanse til demonstrasjonene etter Floyd-mordet. Samme melding ble sensurert på Twitter for brudd på retningslinjene om glorifisering av vold.

Flere har etterlyst reaksjoner fra Facebook, som inntil nå har latt vente på seg.

Ut av topp tre

Ifølge The Guardian ligger Facebook an til å stå overfor største boikott gjennomført av annonsører noen sinne i måneden som kommer, og fredag kom enda flere på banen. Listen over selskaper som nå trekker sine annonser inkluderer:

  • Teleselskapet Verizon
  • The Coca-Cola Company
  • Iskremprodusenten Ben & Jerry's
  • The North Face
  • REI
  • Upwork
  • Klesprodusenten Patagonia
  • Matvaregiganten Unilever
  • Reklamebyrået Gooby, Silverstein & Partners
  • Sjokoladeprodusenten Hershey's

Facebook falt markant på børs fredag, etter at Unilever og Coca-Cola kunngjorde annonsestopp. På ukens siste handelsdag endte aksjen ned 8,32 prosent, og ble handlet til 216,08 dollar stykket. Ifølge Bloomberg ble 56 milliarder dollar i markedsverdi barbert bort bare fredag. Med dagens valutakurs tilsvarer det svimlende 543 milliarder norske kroner.

Aksjefallet sørget også for at Mark Zuckerberg nå ikke lenger er blant verdens tre rikeste personer, ifølge Bloomberg Billionaire's Index. Annonsestoppet førte fredag til at 7,2 milliarder dollar av hans nettoformue ble visket vekk, og dermed ramlet han ned på fjerdeplass på listen.

Dermed er det nå Amazon-sjef Jeff Bezos, Bill Gates og Louis Vuitton-sjef Bernard Arnault som innehar topp tre-plasseringene.

Endrer retningslinjer

Fredag ble altså Verizon, Coca-Cola og Unilever med på boikotten. Unilever sa på sin side at det trekker alle annonser på både Facebook og Twitter «i hvert fall frem til slutten av året». Ifølge den engelske avisen Financial Times og oppga selskapet bekymringer rundt spredningen av splittende innhold og hatefulle ytringer på plattformene i opptakten til presidentvalget i USA i høst.

Fredag uttalte også Coca-Cola-sjef James Quincey at det «ikke finnes noen plass for rasisme på sosiale medier», og at det setter betalte annonseringer gjennom plattformen på global basis på pause i minst 30 dager. Selskapet understreket at det ikke er en offisiell del av kampanjen #Stophateforprofit, men at det setter markedsføringen på pause for å «revurdere reklamepolicyen vår».

Kort tid etter at Unilever kunngjorde annonseringsstoppet fredag, gikk Mark Zuckerberg ut på Facebook, og skrev i et innlegg at det nå skal rulles ut nye kjøreregler. Blant annet skal hatefulle ytringer i reklameannonser bli forbudt, og innlegg som bryter med retningslinjene til Facebook vil bli merket.

Milliarder borte

I første kvartal 2020 hadde Facebook en omsetning på over 17 milliarder dollar, og det er ifølge FT ventet at reklameinntektene på årlig basis vil være på rundt 81 milliarder dollar. Ifølge tall fra dataanalyseselskapet Pathmatics brukte Verizon om lag 850.000 dollar på Facebook-annonseringer de tre første ukene i juni, bare i USA. Unilever brukte på sin side rett over 504.000 dollar i samme periode.

Legger man disse tallene og årsestimatet til grunn, kan man anta at Facebook tjener rundt 4,7 milliarder dollar over en treukersperiode i snitt, ifølge FT.

Det tilsvarer om lag 45 milliarder norske kroner etter dagens kurs. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.