Det var stor spenning i forkant av Tesla-resultatet onsdag kveld. I første kvartal la selskapet frem negative tall, etter to positive kvartaler. Omsetningen øker, men selskapet går fortsatt med tap. Aksjekursen stupte over 11 prosent i etterhandelen.

Viktig innsats

Elon Musk og JB (Jeffrey Brian) Straubel (43) er oppført som en del av teamet som grunnla Tesla. De to kom inn i selskapet da Musk ledet en finansieringsrunde i 2004 – året etter at selskapet formelt ble registrert av Martin Eberhard og Marc Tarpenning.

Under resultatpresentasjonen bekreftet Musk at Straubel, som har hatt stillingen som teknisk direktør i Tesla, vil trekke seg.

– Hvis det ikke hadde vært for at JB og jeg tok en lunsj sammen i 2003, ville ikke Tesla ha eksistert, sa Musk.

Tesla ble etablert etter at USAs største bilprodusent, General Motors, i 2003 tilbakekalte alle elektriske biler som ble produsert på slutten av 1990-tallet fra markedet, og ødela dem.

Uten en lunsj Tesla-gründer Musk hadde med JB Straubel i 2003 hadde ikke Tesla eksistert. Nå slutter han. Her fra 2013.
Uten en lunsj Tesla-gründer Musk hadde med JB Straubel i 2003 hadde ikke Tesla eksistert. Nå slutter han. Her fra 2013. (Foto: Justin Sullivan/Getty Images)

– Jeg vil takke JB for hans viktige innsats i å skape og bygge Tesla, sa Musk.

Mens Musk har lagt strategier, har JB Straubel vært ansvarlig for å evaluere og ta i bruk noen av de viktigste teknologiene, blant annet batterier. Når Tesla har hatt tekniske problemer, er det Straubel som er blitt utkommandert. Han har vært i Norge flere ganger.

Hjerneflukt

En rekke sentrale personer har forsvunnet fra Tesla de siste månedene. Steve McManus, som var ansvarlig for interiør- og eksteriørdesign har havnet hos Apple, hvor han har Teslas tidligere sjefdesigner Doug Field som kollega.

Spekulasjonene har gått i mange år om at Apple planlegger å utvikle førerløse biler.

– Jeg er bekymret for hjerneflukten fra Tesla. Noe av årsaken er et svært intenst arbeidsmiljø ettersom Tesla kjemper om å bli den første bilprodusenten som virkelig gjør noe banebrytende, sa analytiker Gene Munster hos Loup Ventures i podkasten «Frontier Tech with Gene Munster» nylig.

JB Straubel sa han vil være tilgjengelig som rådgiver.

– Det har vært litt av en opplevelse i 16 år. Jeg forsvinner ikke. Jeg vil at folk forstår at dette ikke skyldes manglende tillit til selskapet, teamet eller noe slikt. Jeg elsker teamet, og jeg elsker selskapet. Det vil jeg alltid gjøre, sa han under analytikerkonferansen.

Hans nestkommanderende, Drew Baglino, vil overta som Teslas tekniske direktør. Med dette blir Musk den siste av Tesla-grunnleggerne som fortsatt jobber i selskapet.

Store forventninger til Kina

Det er størst forventninger til om Tesla klarer å kapre det kinesiske markedet. En ny fabrikk er under bygging utenfor Shanghai, og de første bilene skal etter planen rulle ut fra produksjonshallene før slutten av året. Personbilsalget har falt sammenhengende i Kina i 20 måneder.

«Avhengig av når Shanghai-fabrikken er klar, er målet fortsatt å ha en produksjon på over 500.000 biler globalt i 12-månedersperioden som avsluttes 30. juni 2020», skriver Tesla i kvartalsrapporten.

Tesla fikk en samlet omsetning på 6,35 milliarder dollar i siste kvartal. Dette er et kraftig byks fra samme kvartal i fjor, da den passerte så vidt fire milliarder dollar. Omsetningsveksten på nesten 60 prosent skyldes leveringer av Model 3.

Fortsatt går driften med tap, men det går bedre. I fjorårets andre kvartal endte det med et negativt driftsresultat på 622 millioner dollar (5,4 milliarder kroner). I siste kvartal var dette redusert til 167,5 millioner dollar (1,5 milliarder kroner).

På bunnlinjen etter skatt endte det med et negativt resultat på 389,2 millioner dollar (3,4 milliarder kroner) – en nesten halvering fra i fjor.

Tesla produserte 72.531 enheter av den nye modellen i kvartalet og leverte 77.634 enheter til kunder. 4438 av disse bilene endte opp på norske veier – vel seks prosent av leveransene, ifølge Teslastats.no. Det går nesten 44.000 Tesla-biler på norske veier.

Teslas aksjekurs ligger på samme nivå nå som den gjorde for fem år siden. I samme periode har Apple-kursen mer enn fordoblet seg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.