Softbanks grunnlegger og toppsjef Masayoshi Son er kjent for å ta en høy risiko, og ha nese for oppstartsselskaper som har potensial til å vokse raskt. Alibaba-investeringen på 20 millioner dollar for over 20 år siden har gått inn i historiebøkene som en av de mest lukrative.

Vekst mot alle odds

For seks år siden investerte Softbank én milliard dollar i det sørkoreanske oppstartsselskapet Coupang med en verdi på rundt fem milliarder dollar. Den siste investeringen kom i 2018, da selskapet ble verdsatt til åtte milliarder dollar

Når selskapet børsnoteres i USA på torsdag, har investorer tegnet seg i en emisjon som priser selskapet til rundt 60 milliarder dollar. Softbank eier 37 prosent av aksjene. Blackrock og Sequoia er blant andre større investorer i selskapet.

Coupang har vokst mot alle odds i Sør-Korea, hvor storselskaper som Samsung, Hyundai og SK dominerer i økonomien. Det ble etablert av Bom Kim, som hoppet av Harvard-studier for å forsøke seg som gründer i hjemlandet.

– Forretningsideen er å skape en verden hvor kundene lurer på «hvordan i all verden kunne jeg klare meg uten Coupang», skrev grunnleggeren i et brev til potensielle investorer i februar.

Selskapet har bygget opp logistikktjenester som konkurrentene ikke er i nærheten av. Coupang har bygget over 100 lagre innenfor en radius av ti kilometer for 70 prosent av befolkningen, og kan levere bestilte produkter samme dag på døren, ifølge børsprospektet.

Coupang økte omsetningen med 90,8 prosent i 2020, med en brutto driftsmargin på 16,6 prosent. Selskapet har inngått allianser med små og mellomstore selskaper, og også kommuner og offentlige etater med på laget.

Forretningsmodellen sammenlignes med den amerikanske nettgiganten Amazons. Coupang benytter mindre automatisering enn hva Amazon gjør ved lagre, hvor det er investert stort i bruk av avanserte roboter.

Dødsfall på jobben

Selskapet er under kritikk fra blant annet ansatte, fagforeninger og politikere etter en rekke dødsfall. Ifølge fagforeningen Public Service and Transport Workers, har åtte ansatte dødd på jobben det siste året på grunn av overarbeid. To nye dødsfall er bekreftet hittil i mars.

I oktober i fjor døde 27-åringen Jang Dug-joon hjemme i badekaret, etter å ha jobbet nok et nattskift. Det ble igangsatt en offentlig granskning, og denne viste at Jang hadde jobbet over 62 timer i uken før han døde.

I januar døde Choi Kyung-ae av hjerteinfarkt etter å ha kun jobbet seks dager for Coupang ved et iskaldt lager uten oppvarming.

– Det var minus 14 grader. Hun måtte jobbe i det kalde lageret med kun håndvarmere. Selskaper avviser ethvert ansvar, og nekter å møte oss for å diskutere dette, sier svogeren, Kim Chul-soo, til Financial Times.

Ifølge en fagforening for Coupang-sjåfører, har gjennomsnittlig antall pakker de leverer daglig, økt fra 57 i 2015, til 340 i fjor. Lønningene har stagnert. Over 90 prosent av sjåførørene slutter i løpet av det første året.

– Selv om det absolutt er problemer med arbeidsforhold og arbeidspress i bransjen, er det ikke noe investorer har vært opptatt av, sier analytiker Yoo Seung-woo hos meglerhuset SK Securities til Financial Times.

Softbanks risikoinvesteringer

Softbank har investert over 700 milliarder kroner i 164 oppstartsselskaper via Vision Fund. Da koronapandemien rammet for ett år siden, måtte Softbank ta et rekordstort underskudd på 123 milliarder kroner, fra blant annet store tap i kontorutleieselskapet Wework.

Aksjekursen stupte med nesten 50 prosent på fire uker. Softbank svarte med å øke investeringene i teknologisektoren og oppstartsselskaper. Siden mars i fjor er aksjekursen nesten firedoblet, og Softbank har en børsverdi på 1660 milliarder kroner – ny rekord.

Softbank la frem et rekordstort kvartalsresultat i februar, etter at blant andre porteføljeselskapene DoorDash og Opendoor Technologies er børsnotert. Uber Technologies, som startet opp som en transporttjeneste, har også fått et løft på New York-børsen.

– Gulleggene i ferd med å bli ruget ferdig. Endelig skal de klekkes, sa konsernsjef Masayoshi Son under resultatpresentasjonen i februar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.