Det er nesten et kvart århundre siden Toyota var først ute med å starte salg av verdens første masseproduserte hybridbil. Prius-modellen var en suksess på hjemmemarkedet og i deler av Europa og Nord-Amerika. Satsingen på rene elektriske biler har vært sittet langt inne.
– Øker raskere enn ventet
Toyota planlegger å lansere mist 15 nye elektriske modeller innen 2025. Disse er en del av Toyotas «bZ»-serie som ble vist frem for første gang under bilmessen i Shanghai tidligere i år.
– Potensialet for elbiler øker raskere enn ventet, sa teknologisjef Masahiko Maeda under en presentasjon på tirsdag i Tokyo.
Toyota skal investere 1500 milliarder yen (118 milliarder kroner) i batterier for bruk i elektriske og hybridbiler innen 2030. I inneværende år skal beløpet dobles sammenlignet med i fjor.
– Nullutslippsbiler er viktige i regioner hvor en fornybarenergisatsing er vedtatt. Derfor forbereder vi en hel modellserie med biler med lavere utslipp, sa Maeda.
Toyota tror at faststoffbatterier vil overta for dagens elbil-batterier, som er basert på litium-ion. Disse gir høyere energitetthet, tar mindre plass og skal gi økt rekkevidde. En full lading skal i teorien kunne skje på noen minutter.
– Vi søker fortsatt etter de mest effektive materialene, sa Maeda, som er optimistisk og tror det kommer et gjennombrudd om få år.
En ren satsing på elektriske modeller sitter fortsatt langt inne hos Toyota. De første elbilmodellene ventes å bli lansert i 2022.
– Vi kan tilby hybridmodeller til en rimeligere pris. Derfor er hybridteknologien for øyeblikket den mest effektive måten å redusere utslipp på, forsvarte teknologidirektøren seg med under presentasjonen.
Toyota har som mål å selge åtte millioner hybrid- og elbiler innen 2030. 40 prosent av Toyotas personbilsalg i Europa antas å være elektriske biler eller modeller basert på brenselceller, som ikke skal ha utslipp, innen utgangen av tiåret, ifølge Bloomberg.
Rekordstore investeringer
Toyota-satsingen blekner i sammenligning med konkurrentene. Tyske BMW sa tidligere denne uken de vil øke batteriordrene fra 12 milliarder euro til over 20 milliarder euro (205 milliarder kroner).
Volkswagen skal bygge seks batterifabrikker i Europa med investeringer på 250 milliarder kroner. Dette inngår som en del av investeringsbudsjettet på 1300 milliarder kroner innen 2025.
Det tyske selskapets styreformann advarte på tirsdag om at dette beløpet kan vise seg å bli for lite.
– Vi er i en situasjon hvor vi ikke kan utelukke at det investeres større beløp, blant annet innenfor autonom teknologi, sa Hans Dieter Poetsch til Reuters.
– Et veiskille
Den tidligere Tesla-direktøren Doug Field, som var en av nøkkelpersonene bak Teslas «Model 3», har de siste årene ledet Apples «Titan-prosjekt». Dette har vært Apples «hemmelige» bilprosjekt.
På tirsdag gikk han på dagen til bilprodusenten Ford.
– Dette er et veiskille for oss. Doug har oppnådd så mye. Dette er et monumentalt øyeblikk i en periode hvor vi må endre Ford, sa konsernsjef Jim Farley i en telefonkonferanse med journalister.
Han sammenlignet bilindustrien med hvordan mobilindustrien var for 15 år siden – før Apple lanserte Iphone, og det åpnet seg nye muligheter for brukerne utover å kunne snakke på telefonen og sende enkle tekstmeldinger.
Ford har lansert en rekke nye elbiler det siste året. Ford Mustang Mach-E var den mest solgte elbiler i Norge i juli, da 64 prosent av alle nyregistrerte biler var elbiler. I august var Tesla på toppen etter et skip med «Model Y» kom fra Kina.
– Jeg tror hver gang du mister en respektert og erfaren leder som, slik vi ser det, virkelig var den som ledet bilsatsingen hos Apple, er det et slag for ethvert selskap, sier analytiker Toni Sacconaghi hos Bernstein til CNBC.
Fords aksjekurs har steget med 84 prosent de siste 12 månedene. Selskapet sa tidligere i år de regner med at 40 prosent av alle biler de selger i 2030 vil være elektriske.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.