Aksjekursene på både Volkswagen, BMW, Porsche og Daimler falt momentant på Frankfurt-børsen tirsdag. Det skjedde etter at ankedomstolen i Leipzig hadde gitt grønt lys for å innføre dieselforbud i Tyskland. Dommen kan bety kraftige forringelse for dieselbiler over hele Europa, men berører ikke de nyeste med såkalt Euro-6 standard.

– Dette er en banebrytende avgjørelse, som vi forventer setter en sterk presedens for lignende tiltak i hele Europa, sier Arndt Ellinghorst, analytiker i Evercore ISI i et notat, ifølge Automotive News.

Med støtte fra EU og en rekke andre organisasjoner, har den tyske miljøvernorganisasjonen Deutsche Umwelthilfe anlagt søksmål i en rekke tyske byer med krav om å innføre dieselforbud.

De første sakene ble ført i Stuttgart og Düsseldorf, som står høyt på listen over de mest forurensede byene i Tyskland, der utslippsgrensene stadig overskrides. I begge byer ble søksmålet avvist med henvisning til at Deutsche Umwelthilfe ikke hadde rett til å anlegge søksmålet på objektiv grunnlag.

Ruin for storkoalisjonen

– Dette betyr ruin for storkoalisjonens politikk, som har holdt seg inne med bilindustrien, sier Jürgen Resch, leder av Deutsche Umwelthilfe, i en kommentar. Han etterlyser nå landsomfattende reguleringer.

I en melding fra forbundskansler Angela Merkel heter det at dommen vil bety diskusjoner med kommuner og delstater, etter at dommen fra Leipzig er grundig studert.

Dommen gir ingen direkte konsekvenser for diesel-eiere med det samme, men Deutsche Umwelthilfe har nå fått god hjelp på veien i sine søksmål, som så langt omfatter 18 tyske byer, der de vil pålegge byene å innføre forbud.

Kravet fra Deutsche Umwelthilfe har i første rekke rettet seg mot en spesiell VW diesel-modell, EA-189. Deutsche Umwelthilfe mener at rettelsene som det tyske bilkonsernet har fått utført på millioner av biler over siden utslippsskandalen i 2014, ikke er god nok.

I fjor testet det tyske bileierforbundet, ADAC, 188 dieselbiler av en rekke ulike merker, og konkluderte med at ingen av de testede bilene holdt seg innenfor EUs regelverk for utslipp av nitrogen.

Deutsche Umwelthilfe har krevd fysiske utbedringer, ikke bare software-oppdateringer, som konsernet til nå har tilbudt kundene sine. Prisen for å rette opp utslippene er 1500 euro per bil, ifølge miljøvernorganisasjonen.

Liten betydning i Norge

17. januar i fjor ble det for første gang innført midlertidig dieselforbud på det kommunale veinettet i Oslo, etter at Oslo kommune vedtok at de kunne innføre slike tiltak i 2016.

Forbudet og trusler om det har likevel dreiet bilsalget i hele landet fra over 40 prosent av nybilsalget i 2015, til omkring 20 prosent så langt i år.

– Vil dieselforbud i Tyskland ha noe å si for Norge?

– Det er vanskelig å si, men jeg tror ikke det vil bety stort, sier Lasse Fridstrøm, forsker ved Transportøkonomisk Institutt.

– Hva med signaleffekten?

– Vi har allerede signaleffekten i Norge. Dieselbiler har høyere bompenger og dieselbilsalget har allerede stupt i Norge, sier Fridstrøm.

Kommentator Kjetil Wiedswang: Dieseldommens tapere dn+

Euro 6 ikke berørt

Av dommen fra Leipzig fremgår det at i første rekke er det dieselbiler med såkalt Euro 4-standard som kan ilegges forbud. Det betyr biler som er eldre enn 2009. Fra august 2019 kan også Euro 5-standard ilegges forbud, det vil si biler laget fra 2009 til 2014. Dommen gir ingen føringer for biler produsert med Euro 6-standard, det vil si etter 2014.

– Det er vesentlig å få frem at det ikke gjelder Euro 6-biler. Disse bilene er ikke så ille, sier Fridstrøm.

På hvilken måte dieselforbud skal innføres, er ennå ikke klart. Et forslag har vært å innføre blå oblater på biler som har lave utslipp, for lettere å kunne identifisere bilene. (Vilkår)

Christian Ringnes om Hagens kunstkjøp: – Jeg er helt sikker på at det kunne passet på Ekeberg
Christian Ringnes åpner for å plassere Stein Erik Hagens selvlysende tre i Ekebergparken.
01:26
Publisert: