Toyota advarte for to uker siden at den japanske bilprodusenten ville bli tvunget til å redusere bilproduksjonen med 40 prosent i september. Ford solgte en tredjedel færre biler i USA i august enn samme måned i fjor. Det skyldes ikke mangel på kjøpere.
Produksjonen rammes
Den amerikanske bilprodusenten General Motors sa på torsdag at produksjonen vil stanse opp i september ved åtte av selskapets 14 fabrikkanlegg i Nord-Amerika.
– Selv om det daglig kommer biler til forhandlerne, erstatter disse kun biler som er solgt. Dette forhindrer forhandlerne fra å øke lagrene for å støtte opp rundt høyere etterspørsel og salg, sier direktør Thomas King hos J.D. Power, som utarbeider salgsstatistikker i USA, til Detroit News.
Hovedårsaken er mangelen på komponenter fra fabrikker i Sørøst-Asia, hvor koronapandemien har ført til produksjonsproblemer og lang leveringstid i Malaysia, Vietnam og Thailand.
«Dette minner mer om en lavkonjunktur», skriver Morgan Stanley i en ny rapport.
Gjennomsnittsprisen på en ny bil økte med over 5000 dollar i USA i august sammenlignet med i fjor – tilsvarende 14 prosent. Dette er en ny prisvekstrekord.
For to år siden var det over 3,5 millioner nye biler på lagre hos forhandlere. Nå ligger det på godt under én million biler.
– Det ser ut til å akselerere i feil retning, sier direktør for prognoser hos konsulentselskapet LMC Automotive til Marketwatch om mangelen på databrikker og konsekvensene for den globale bilindustrien.
Det ventes ingen bedring på kort sikt.
– I enkelte tilfeller vil det bli en forverring, sier King.
Nissan stengte storfabrikken i delstaten Tennessee i to uker i midten av august på grunn av at manglet datakomponenter. Nå er stengningen forlenget i ytterligere to uker til 13. september.
– 2021 har vært super-sprøtt
Situasjonen er den samme over hele verden.
– Med stengingen av databrikkefabrikker i Malaysia og andre steder har utfordringene blitt større. Salget vårt i tredje kvartal vil sannsynligvis bli betydelig lavere enn i andre kvartal, sier Daimlers konsernsjef Ola Kaellenius til Automobilwoche.
Maruti Suzuki India, som er Indias største bilprodusent, skriver i en børsmelding at bilproduksjonen vil falle med 40 prosent i september sammenlignet med en normalmåned.
Tesla stanset produksjonen ved fabrikken ved Shanghai i flere dager i august på grunn av databrikkemangel. Dette har ført til produksjonsforsinkelser av «Model Y» som produseres i Kina for blant annet det norske markedet.
Toppsjef Elon Musk bekreftet på onsdag at den nye Roadster-modellen tidligst blir leveringsklar i 2023.
«2021 har vært super-sprøtt med forsyningsproblemer. Det ville ikke split noen rolle om vi hadde 17 nye produkter da ingen kunne leveres. Gitt at det ikke blir megadrama i 2022 bør nye Roadster være klar i 2023», skriver Musk på Twitter.
De kinesiske konkurrenten Nio og Xpeng leverte over 20 prosent færre elektriske biler i august sammenlignet med i juli. Xpengs konsernsjef He Xiaopeng sa under resultatpresentasjonen at den globale databrikkemangelen er den største utfordringen for selskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.