Aksjekursen på Takata Corporation har kollapset ved Tokyo-børsen på torsdag. Styret og ledelsen har forsøkt å finne en løsning med kreditorer og kunder, men ifølge japanske næringslivsaviser går det sannsynligvis mot en konkurs på mandag.

Håndgranat i dashbordet

Rundt 100 millioner biler med Takatas airbager er blitt tilbakekalt på verdensbasis siden 2013 – over 140.000 i Norge fra åtte ulike bilmerker.

Det har vært en alvorlig feil på kollisjonsputene som har ført til minst 11 dødsfall i USA og Malaysia og flere hundre alvorlige ulykker – de fleste i regioner med tropisk eller varmt klima.

Takata har vært den største leverandøren av kollisjonsputer til japanske bilprodusenter siden 1980-tallet. Allerede i 2007 ble det påstått at utløsermekanismen var farlig ved ulykker og påførte store skader på sjåfører og passasjerer.

Plast- og metallbiter fløy mot passasjerene ved mindre uhell. Sjåfører har mistet kontrollen over bilene, noe som igjen har forårsaket langt alvorligere ulykker.

– Problemet er at bilførere og passasjerer i realiteten har en håndgranat plassert foran seg i bilen – og ikke en airbag, sa den demokratiske senatoren Bill Nelson under en parlamentshøring i USA.

Takata forsøkte å skjule omfanget av airbagskandalen i flere år.

I 2007 lå Takatas aksjekurs på 4590 japanske yen. På torsdag morgen ligger den på 118 yen. Siden handelen startet på torsdag har kursen falt med 78 prosent.

«Det er mange artikler i mediene, men ingen beslutning i noen retning er tatt. Vi fører samtaler med kunder, ansatte og kreditorer for å sikre fortsatt drift», skriver selskapet i en pressemelding.

Et lærebokeksempel

Ifølge næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun, har styret fattet en beslutning om at de skal åpne konkurs i selskapet førstkommende mandag. Avisen har fulgt skandalen tett og har gode kontakter i ledelsen og i styret.

– Takata står bak den største og dyreste tilbakekallingen i bilindustriens historie. En konkurs var nesten gitt, men det er fortsatt et behov for å erstatte flere titall millioner kollisjonsputer, sier bransjespesialist Karl Brauer, som står som utgiver av Kelley Blue Book, til The Detroit News.

Takata har hatt over 20 bilprodusenter på kundelisten.

– En konkurs vil spre seg langt utover Takata. Dette vil være et lærebokeksempel på hva som skjer når et få antall leverandører betjener hele den globale bilindustrien. I teorien sparer alle penger, men når et problem som dette oppstår er det umulig å unnslippe konsekvensene, sier Brauer.

Forlik og nytt selskap

Takata har inngått forlik i USA hvor de skal betale 1 milliard dollar (8,4 milliarder kroner). Av de rundt 42 millioner bilene som må få kollisjonsputene reparert i USA, har kun 16 millioner blitt reparert så langt.

Nomura Securities skriver at japanske bilprodusenter frykter at de vil bli møtt med gruppesøksmål fra bileiere hvis Takata går konkurs. Bilprodusentene foretrekker en styrt konkurs gjennom rettssystemet hvor et nytt selskap kan etableres med nye eier og overta Takatas produksjon.

– De har forsøkt å unngå en konkurs for enhver pris. Alle interessenter har insistert på at det må skje slik at de kan håndtere forpliktelsene, sier direktør Scott Upham hos Valient Market Research til Bloomberg.

Takata har gjeldsforpliktelser på over 1000 milliarder yen (75 milliarder kroner).(Vilkår)

Er bonanzastemningen i fjellheimen i ferd med å gi seg?
DNs kommentator Bård Bjerkholt om hyttemarkedet.
01:07
Publisert: