Netflix maktet å overraske positivt da selskapet la frem kvartalsresultater på mandag kveld i USA. Abonnementsveksten fortsatte i høyt tempo med 5,3 millioner nye abonnenter. 4,45 millioner av disse kom fra internasjonale markeder.

Hittil i år har strømmetjenesten fått over 15 millioner nye brukere og har passert 109,2 millioner abonnenter totalt på verdensbasis. For første gang er under halvparten fra det amerikanske hjemmemarkedet.

Vil beholde forsprang

Netflix er blitt kritisert for å ikke være åpne overfor investorer. Selskapet har skyldt på konkurransesituasjonen. I den siste resultatpresentasjonen legges det frem mer utfyllende informasjon. Hvor mye de investerer i innholdstjenester ligger skjult.

I siste kvartal kjøpte Netflix innhold, hvor både egenproduserte og innkjøpte serier og filmer inngår, for 2,6 milliarder dollar. De har inngått kontrakter på 4,14 milliarder dollar de neste 12 månedene og 3,3 milliarder dollar lengre frem i tid.

Konkurransen er tøff, ikke bare i USA, men også internasjonalt. Netflix åpnet opp tjenesten for nesten alle verdens land i 2016. Det er her den største veksten skjer.

Senere har HBO gjort det samme. I Kina, India, Sørøst-Asia og Europa har lokale selskaper tatt markedsandeler.

«Vi har hatt et godt forsprang, men jobben vår er å forbedre Netflix så raskt som mulig. Målet er å ligge i tet – foran konkurrentene – i tiår», skriver selskapet i kvartalspresentasjonen.

63 mrd. dollar til innhold

Amazon, Google, Facebook og Apple konkurrer direkte med Netflix internasjonalt. To Sony-direktører ble hentet inn av Apple i sommer og de jakter på avtaler i Hollywood. Ifølge Wall Street Journal skal Apple investere en milliard dollar til innkjøp av serier og originalt innhold det neste året.

Netflix planlegger innkjøp av innhold på åtte milliarder dollar (63 milliarder kroner) det neste året – det meste av dette vil være originalt. Det er kun fem år siden Netflix begynte med eget innhold. Stranger Things, Orange Is the New Black og House of Cards er blitt store suksesser.

– Vi planlegger å lansere rundt 80 egne filmer det neste året, sa innholdsdirektør Ted Sarandos under resultatfremleggelsen.

Store studioer ønsker å ha bedre kontroll med eget innhold. Disney vil lansere en egen strømmetjeneste neste år.

«Trenden er klar. Vår fremtid ligger i eksklusivt originalinnhold», skriver Netflix i aksjonærbrevet.

Netflix-omsetningen endte på 2,985 milliarder dollar i kvartalet – en vekst på 30,3 prosent. Resultatet endte på 130 millioner dollar – opp fra 52 millioner dollar i fjor. Målet er en omsetning på 11 milliarder dollar for året.

Netflix la frem prognoser for fjerde kvartal og tror at veksten vil fortsette med 6,3 millioner nye abonnenter i inneværende kvartal og en omsetning på 3,27 milliarder dollar. Over fem millioner av disse abonnentene vil komme fra internasjonale markeder.

Omsetningsveksten vil delvis komme fra en prisøkning. Månedsprisen vil øke med inntil to dollar (16 kroner) for de fleste abonnementstyper fra inneværende kvartal.

Aksjekursen er på rekordhøyt nivå i etterhandelen og er fordoblet det siste året. Børsverdien er på 87 milliarder dollar.(Vilkår)

Seriegründerens beste råd til gründere
Forskerstjernen og seriegründer Maria Strømme gir sitt aller beste råd til nye gründere.
00:58
Publisert: