Amazons grunnlegger Jeff Bezos har gått forbi Microsoft-grunnlegger Bill Gates som verdens rikeste. Amazons børsverdi er på 765 milliarder dollar.

I 1995, da Amazon ble etablert, var Walmart USAs fjerde største selskap med en børsverdi på 61 milliarder dollar. På fredag var børsverdien på 260 milliarder dollar. Begge selskapene har ambisjoner om å vokse og ta markedsandeler internasjonalt – særlig i Asia.

Forsprang til Amazon

Netthandelgiganten Alibaba er markedsleder i Kina og har foretatt oppkjøp i Sørøst-Asia. Det japanske investeringsselskapet Softbank, som finansierte Alibaba tidlig og fortsatt eier aksjer for over 100 milliarder dollar, har gjort tilsvarende i blant annet det indiske selskapet Flipkart.

Nå pågår det forhandlinger mellom Wal-Mart og Softbank om salg av aksjer. Walmart er interessert i å investere rundt syv milliarder dollar (55 milliarder kroner) i Flipkart og dermed bli den største enkeltaksjonæren. Selger er Softbank og investeringsfondet Tiger Global Management.

– For å opprettholde ledelsen til Amazon må Flipkart utvides til å bli en dagligvarebutikk og samtidig opprettholde forspranget i eksisterende kategorier. En avtale med Walmart kan gi dem mulighet til å tilby matvareprodukter via en kombinasjon av netthandel og tradisjonelle utsalg, sier senioranalytiker Satish Meena hos analyseselskapet Forrester til CNBC.

Så sent som i fjor ble Flipkart verdsatt til 12 milliarder dollar. Wal-Mart ønsker å kjøpe en tredjedel av aksjene, noe som verdsetter selskapet til over 20 milliarder dollar.

Ifølge Economic Times ønsker Walmart over tid å få 51 prosent eierandel, og kan komme til å investere over 93 milliarder kroner i selskapet.

Kraftig vekst

Det indiske markedet for internetthandel ventes å vokse fra 38,5 milliarder dollar i 2017 til 200 milliarder dollar i 2026, ifølge en ny rapport fra India Brand Equity Foundation. Det er samme vekstrate som markedene i Sørøst-Asia opplever.

Amazon er på plass i India, hvor Jeff Bezos har lovet investeringer på «minst fem milliarder dollar». I fjor høst åpnet Amazon i Singapore – i konkurranse med Alibaba-eide Lazada, som er å finne i seks sørøstasiatiske land.

Ifølge den japanske næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun er Amazon i ferd med å etablere seg i Vietnam – et marked med 100 millioner innbyggere og en økonomisk vekst på rundt syv prosent. Resten av Sørøst-Asia vil sannsynligvis komme om kort tid.

– Det vil ikke bli enkelt for Amazon å innta det vietnamesiske markedet. De må konkurrere med en million vietnamesiske selgere, sier konsernsjef Nguyen Tuan Ha hos logistikkselskapet Vinalink til avisen.(Vilkår)

Her blir Kjetil B. Alstadheim kåret til «Årets redaktør»
Se juryens begrunnelse her
01:48
Publisert: