Sommeren 2016 gikk Pokémon Go som en farsott på smarttelefoner over hele verden. Over 800 millioner brukere har lastet ned spillet, hvor det kan jaktes på digitale skatter i nabolaget. Nintendo har forsøkt å gjenta suksessen – med blandet resultat.

Nå kan det gå mot gjennombrudd med gamle klassikere.

Mest vellykkede spillansering

Det er nesten 40 år siden den italienske rørleggeren Mario inntok første generasjon videokonsoller fra Kyoto-selskapet Nintendo. Han har gjenoppstått med jevne mellomrom, men Nintendo valgte lenge å ikke overføre spillene til smarttelefoner.

Denne strategien har de endret og nå har de endelig en suksess. Mario Kart Tour er blitt lastet ned 129,3 millioner ganger til smarttelefoner og nettbrett den første måneden, ifølge Sensortower.com.

– Dette er Nintendos mest vellykkede mobillansering målt i antall nedlastinger, og overgår Super Mario Run med mer enn fem ganger høyere nedlastning, skriver analytiker Katie Williams hos analyseselskapet.

Pokémon Go holder fortsatt rekorden med 163 millioner nedlastinger de første 30 dagene etter lanseringen. Rettighetene til Pokémon forvaltes av The Pokémon Company, der Nintendo er ett av tre eierselskaper. Pokémon Go ble utviklet av den amerikanske app-utvikleren Niantic.

Mario Kart Tour er i ferd med å få opp hastigheten i antall nedlastinger og er det mest populære nedlastede spillet i viktige nøkkelmarkeder.

Selger mer enn Playstation og Xbox

Spillet har på en knapp måned innbrakt over 300 millioner kroner i inntekter for Nintendo. Det er det nest mest innbringende mobilspillet i historien en måned etter lanseringen – kun slått av Fire Emblem Heroes.

Ifølge en tidligere analyse fra NewZoo kan Mario Kart Tour innbringe en milliard dollar i året for Nintendo. Det planlegges en rekke andre lanseringer fra Nintendo fra gamle spillklassikere som dominerte på spillkonsollen Gameboy fra 1990-tallet.

Nintendo-kursen har steget med 35 prosent hittil i år og har hatt en oppgang på to prosent på tirsdag formiddag. Investorer håper at Mario, Zelda og de andre kjente karakterene fra Nintendo-universet også skal føre til økt salg av spillkonsoller, blant annet Switch.

Switch har vært den mestselgende spillkonsollen i USA i ti måneder på rad – foran Sonys Playstation 4 og Microsoft Xbox One, ifølge markedsanalyseselskapet NPD Group. Det ble solgt 15 millioner enheter de første tre kvartalene. Siden lanseringen i 2017 er det solgt 37 millioner enheter.

«Nintendo Switch er den eneste spillplattformen som har salgsvekst i september og for hele året», sier spillanalytiker Mat Piscatella hos NPD i en kommentar.

Det er seks år siden Sony kom med spillkonsollen Playstation 4. Playstation 5 kommer først før jul 2020.

Det kinesiske teknologiselskapet Tencent, som er dominerende på det kinesiske spillmarkedet, vil Nintendos spill bli å finne på selskapets spillportal, ifølge analytiker Daniel Ahmad hos Niko Partners.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.