Etter tre års kamp mot fagforeninger og konkurrenter fikk flyselskapet Norwegians irske datterselskap like før jul flytillatelse i USA. Det amerikanske transportdepartementet godkjente da Norwegian Air Internationals søknad om tillatelse til å fly til og fra USA.

Flytillatelsen har møtt stor motstand blant enkelte amerikanske politikere og fagforeninger, som har bedt Trump omgjøre vedtaket – som ble fattet mens Barack Obama fortsatt var president.

Trump – som under sin innsettelsestale tok i bruk uttrykket «America First» – skal torsdag møte ledere for luftfartsindustrien i USA. De får neppe gjennomslag for å ødelegge for Norwegians USA-planer.

– Stor økonomisk interesse

Under sin daglige pressekonferanse i Det hvite hus fikk Trumps pressetalsmann spørsmål om Trump vil stå ved avtalen Obama inngikk med Norwegian.

– Når det gjelder Norwegian er det min forståelse at de har en avtale som gjør at de har 50 prosent mannskap og piloter som er basert i USA. De flyr Boeing-fly. USA har en stor økonomisk interesse i den avtalen nå, sa Spicer til det fullstappede presserommet.

Gir amerikanske jobber

– Jeg vil ikke forskuttere presidenten, men for å være klar: Vi snakker om jobber i USA, både når det gjelder de som betjener flyene og dem som bygger flyene. Det utgjør en stor forskjell, sa Spicer før han gikk videre til neste journalist.

En amerikansk flytillatelse er viktig for Norwegians planer om å utvide virksomheten globalt.

– Norwegian skaper hundrevis av amerikanske jobber både i luften og på bakken, noe vi har forstått at også den amerikanske presidenten er opptatt av, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.(Vilkår)

Skryter av kutt-rundene
Statoils årlige kostnader er nå kuttet med 3,2 milliarder dollar sammenlignet med 2013-nivået, oppgir Statoils finansdirektør Hans Jacob Hegge.
01:03
Publisert: