USA var først ute for snart to tiår siden med den nye øltrenden, med mikrobryggerier og håndbrygget øl. I dag har enhver pub med respekt for seg selv flere titall håndbryggede øltyper, både kortreise og langreiste, der ulike ølsorter av typen Ipa peker seg ut som særlig populær.

I Norge var Mikrobryggeriet blant pionerene, tett fulgt av nye bryggerier som Nøgne Ø, Ægir og Håndbryggeriet.

Flatere håndverksøl

Men ølfeberen er nå i ferd med å gi seg i USA. I Norge økte salget av øl fra såkalte småskalabryggerier med over 20 prosent i fjor, men årene med tosifret prosentvekst kan være over.

– Vi ser en liten, men ingen dramatisk nedgang i veksten, sier Hege Ramseng, prosjektleder i Bryggeriforeningen.

Totalt falt ølkonsumet i Norge med knapt én prosent i 2017, mot 2016, til 244 millioner liter. Håndbrygget øl utgjør omtrent fire prosent av det totale ølkonsumet.

I Norge selger Vinmonopolet alt håndbrygget øl med alkoholstyrke over normalt pilsnerøl. Her går salget fortsatt oppover, men langt fra like kraftig som i perioden 2010-2016, da det virkelig tok av.

– Veksten har flatet ut, men det er fortsatt en liten vekst, sier Jens Nordahl, kommunikasjonssjef i Vinmonopolet.

Han understreker at Norge som oftest ligger noen år bak USA og Europa på trender. Øltrenden startet tidligere i USA enn i Norge, og Nordahl sier det derfor er som forventet at et eventuelt toppunkt inntreffer tidligere i USA.

Bryggeriforeningen har i dag rundt 130 medlemsbryggerier, med stort og smått. Prosjektleder Ramseng tror ikke på noen medlemsvekst, snarere tvert imot.

– Vi venter en viss avskalling, sier Ramseng.

Vinmonopolet oppdager at stadig nye trender dukker opp. Nordahl opplyser om en betydelig økt interesse for sider, og da særlig håndverkssider. Han sier dette markedet er fortsatt ganske lite, men at veksten er solid.

Vinmonopolet melder samtidig om fall i salget av vin og brennevin.

Øl på retur

Hvis man skal bruke USA som modell må bryggerinæringen i Norge forberede seg på litt dårligere tider, både for håndverksøl og vanlig industribrygget øl.

Det totale ølsalget i USA falt med én prosent fra 2016 til 2017, mens salget av vin og brennevin var omtrent uendret, ifølge konsulentselskapet Nielsen.

Det tre mest solgte ølmerkene i USA er nå alle såkalte light-øl – Bud Light, Coors Light og Miller Lite – som er øl med normal alkoholstyrke, men med færre kalorier.

Den amerikanske klassikeren Budweiser, som var markedsleder helt inn på 2000-tallet, er nå for første gang skjøvet ned av pallen. Ølprodusentene, og særlig de store multinasjonale drikkevaregigantene som Anhauser Busch InBev sliter med å nå frem til såkalte «millenials», altså unge som er født på 1990-tallet.

Sterkere saker

Mens interessen for øl flater ut, er interessen både i USA og internasjonalt for eksklusivt brennevin oppadgående.

Bacardi Limited, verdens største privateide brennevinsprodusent, kjøper nå 70 prosent av aksjene i Patrón Spirits International fra den amerikanske grunnleggeren John Paul DeJoria, i en avtale som verdsetter hele Patrón til 5,1 milliarder dollar. Bacardi eide de øvrige 30 prosent av aksjene fra før.

Oppkjøpet sikrer Bacardi det eksklusive merkenavnet Patrón Tequila, som også er hovedproduktet til Patrón Spirits.

Patrón Tequila, som produseres i Mexico, har gjennom flere år bygget seg opp som et meget eksklusivt varemerke i populærkulturen, og Bacardi mener markedet for dyr og eksklusiv tequila bare vil vokse.

Totalt øker salget av tequila både i USA og Europa.(Vilkår)

Stor tv er fett – men sjekk dette før du kjøper
Utvalget er vesentlig bedre enn for et år siden.
01:52
Publisert: