Ikke før var nyttårsrakettene avfyrt, og Apple hadde avsluttet regnskapskvartalet, kom det andre resultatvarselet på nesten to tiår for det amerikanske selskapet. En nestenkollaps i etterspørselen fra Kina lå bak.

Nå følger det sørkoreanske lokomotivet Samsung etter, og den globale teknologisektoren forbereder seg på en nedtur.

Krisemodus

Markedet for dataminne og datakomponenter vokste med 12,2 prosent i fjor, ifølge Gartner. Samsung hentet inn 75,9 milliarder dollar i omsetning og var markedsleder – foran Intel. Problemene slo inn for fullt på slutten av året, bekrefter analyseselskapet i en ny rapport.

Sørkoreanske og taiwanske selskaper vil få konkurranse fra kinesiske konkurrenter, som har offentlig støtte. Huawei og Xiaomi er blitt blant verdens fem største smarttelefonprodusenter. De bruker kinesiskutviklede komponenter.

Sørkoreanske selskaper har gått inn i krisemodus. «Festen er over», er oppfatningen hos flere tenketanker i Sør-Korea ifølge Korea JoongAng Daily.

Dette vil også ramme den sørkoreanske økonomien. Datakomponenter sto for 21 prosent av den samlede eksporten i 2018, ifølge Korea International Trade Association (Kita).

– Hvis databrikkevirksomheten, som har vært en viktig bidragsyter til Sør-Koras eksport, faller, vil det være uunngåelig at dette ikke får økonomiske konsekvenser, sier seniorforsker Moon Byung-ki ved tenketanken Institute for International Trade til avisen.

Smarttelefonmarked i resesjon

Apple og Samsung har i over ti år konkurrert på smarttelefonmarkedet. I vestlige nøkkelmarkeder veksler de om å være størst. Apple er også erkerivalen Samsungs største kunde. Skjermer, dataminne og andre komponenter produseres ved Samsung-fabrikker.

Samsung kom med et resultatvarsel tirsdag. Omsetning og driftsresultat for siste kvartal ventes å bli lavere enn tidligere prognoser. Hovedårsaken er fall i dataminneprisene på grunn av svakere etterspørsel. Stagnasjonen i smarttelefonmarkedet hjelper heller ikke.

– De nye estimatene fra Samsung er betydelig lavere enn hva vi ventet. Hovedårsaken til dette sjokket er svakere salg av dataminne. Vi mente fallet ville være på rundt tre prosent. Det vil bli tosifret, skriver Nomura-analytiker CW Chung i en analyse.

Chung tror det svake salget av Iphone vil ha slått ut på salg av Samsungs oled-skjermer til Apples flaggskipsmodeller. Salget av smarttelefoner falt med åtte prosent i tredje kvartal, ifølge Strategy Analytics.

– Smarttelefonmarkedet er i realiteten inne i en resesjon, sier direktør Linda Sui hos analyseselskapet i en kommentar.

Hun legger skylden på at smarttelefonen lever lengre enn tidligere og manglende maskinvareinnovasjon.

«En overraskelse»

LG Electronics advarte torsdag om at driftsresultatet for fjerde kvartal falt med 80 prosent sammenlignet med samme periode året før. Sørkoreanske LG er verdens nest største flatskjermprodusent – bak Samsung, og har en markedsandel på tre prosent i smarttelefonmarkedet.

Omsetningen falt sannsynligvis med syv prosent, ifølge en børsmelding.

– Dette kom som en overraskelse. Salg av hvitevarer var verre i fremvoksende markeder og i Kina. De mest avanserte fjernsynsapparatene gir ikke samme avkastningen som tidligere, sier analytiker Lee Jae-yun hos Yuanta Securities til Reuters.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Derfor kjøper ikke kinesere Iphone
Apple har tapt mye av markedsverdien sin på børsen i det siste.
01:44 Min
Publisert: