Miniputtstaten Singapore, med seks millioner innbyggere, er et av verdens rikeste og mest teknologisk avanserte land. Et godt utbygd transportsystem skal forbedres og bli enda bedre. Målet er at det skal ta maksimalt 45 minutter å forflytte seg til hvor som helst i landet.

Tesla-grunnlegger Elon Musk har i mange år ønsket å få innpass i Singapore, som benyttes som et testlaboratorium for ny teknologi. Han forlanger særbehandling med lavere bilavgifter på import av Tesla-modeller.

Uvelkommen

Tesla ønsker å teste ut førerløs teknologi på det moderne veinettet. Rundt ti andre bilprodusenter er på plass med ny teknologi, blant annet Volvo.

I en rekke twittermeldinger tidligere i år kritiserte Musk Singapore da han ble spurt hvorfor Tesla ikke er på plass i bystaten.

«Myndighetene har vært uvelkommen», skrev Musk.

Tesla-modeller som er blitt importert til byen er blitt ilagt de samme avgiftene som diesel- og bensinbiler, ifølge Straits Times.

Musk fortsatte frieriet med å si at Singapore er et land som kan klare seg med solenergi og bruk av avanserte batterier – hvis det er politisk vilje.

– Elon Musk ønsker å skape en livsstil. Det er ikke vi interessert i. Vi ønsker riktige løsninger som løser klimaproblemer, sier miljøvernminister Masagos Zulkifli til Bloomberg.

Verdens dyreste biler

I intervjuet sier Zulkifli at Singapore er et land hvor alle biler kan bli elektriske, men begrenset landareal gjør det vanskelig. Utfordringen er å plass til ladestasjoner og forhindre at det blir kaos på veiene. Målet er at miljøvennlige massetransportsystemer skal forflytte befolkningen.

Siden 1980-tallet har Singapore begrenset bilbruken. Hver måned auksjoneres lisenser som gir tillatelse til å kjøpe og eie en bil i ti år. I mai kostet Certificate of Entitlement (COE) for en småbil 290.000 kroner.

I tillegg kommer andre avgifter, noe som gjør at prisen på en Volkswagen Golf koster over en million kroner – verdens dyreste, og tre ganger dyrere enn i Norge.

– Bare det å finne parkering er allerede et problem. Nå må det avgjøres hvem som skal få tilgang til ladestasjoner. Dette har vi foreløpig ikke en løsning på, sier han.

Bare det å finne parkering er allerede et problem
Masagos Zulkifli, miljøvernminister i Singapore

Singapores miljøvernminister mener at hydrogenteknologi vil være et mer miljøvennlig alternativ enn Teslas batterier. Han viser til karbonavtrykket fra gruvedrift som trengs for å produsere bilbatterier og miljøkostnadene til resirkulering av gamle batterier.

Merkes allerede

Det er 200 år siden britene ankom Singapore og gjorde den tropiske, lavtliggende utposten til en av verdens viktigste frihandelshavner. I en tale tidligere denne uken advarte statsminister Lee Hsien Loong om hvordan landet vil rammes av klimaendringer.

Han sa det vil koste Singapore over 600 milliarder kroner å beskytte landet mot stigende havnivå, høyere temperaturer og mer intense nedbørsmengder.

– Klimaendringer kan virke abstrakte og fjerne for mange av oss, men det er en av de største utfordringene menneskeheten står overfor. Vi merker dette allerede. Temperaturen er høyere, det er kraftigere regnstormer og dette vil sannsynligvis forverres de neste tiårene, sa statsminister Lee.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.