Samsung Electronics klarte ikke å innfri forventningene i andre kvartal. Det var komponentvirksomheten, hvor de blant annet selger dataminne, prosessorer og skjermer til konkurrenter, som sørget for over 70 prosent av driftsoverskuddet i kvartalet.

Lommebok-lignende telefoner

Flaggskipsserien Galaxy S9 solgte under ti millioner enheter i siste kvartal. Dette var lavere salg enn fjorårets Galaxy S8-modeller, hvor Samsung var først ute med å standardisere heldekkende skjermer på toppmodellene – en design Apple og Huawei har kopiert.

Kinesiske Huawei har hatt suksess med P20-serien, som ble lansert i vår. Spesielt i Asia og Midtøsten er denne godt mottatt, med en pris som er over ti prosent lavere enn Samsungs konkurrerende modeller.

Huawei har siden 2015 sagt at målet er å bli verdens største smarttelefonprodusent. Det er et godt stykke igjen. Samsung solgte dobbelt så mange telefoner som Huawei i 2017, men Huawei økte markedsandelen med to prosentpoeng til 11,4 prosent i 1. kvartal, ifølge Strategy Analytics.

Samsung og Huawei gjør klar nye flaggskipsmodeller for 2019. Begge har fått patenter på brettbare, eller sammenleggbare, smarttelefoner. Samsung har testet ut prototypen «Winner» de siste månedene, som vil ha en syv tommers brettbar skjerm, ifølge Wall Street Journal.

Modellen vil bli på en størrelse og fasong med en brettbar lommebok. Den vil ha to skjermer – en full skjerm på innsiden, og en mindre på utsiden, ifølge lekkasjer til koreanske medier.

Modellen vil sannsynligvis bli lansert i begynnelsen av 2019 med en pris på over 1500 dollar (12.500 kroner), ifølge analytikere og asiatiske medier.

Ønsker oppmerksomhet

Samsung vil få konkurranse fra Huawei. Ifølge Nihon Keizai Shimbun vil det kinesiske selskapet forsøke å komme Samsung i forkjøpet med en konkurrerende brettbar telefon.

– Målet er å vise potensialet i teknologien og få oppmerksomhet, sier en kilde til den japanske næringslivsavisen.

Huawei vil samarbeide med BOE Technology Group, som har utviklet avanserte skjermer.

– Det kinesiske selskapet vil være først ute, selv om skjermteknologien ikke er like moden som Samsungs, sier analytiker Jeff Pu hos Yuanta Investment Consulting til avisen.

I 2018 passerte Huawei et salg på 100 millioner smarttelefoner den 18. juli, ifølge selskapets mobildirektør Richard Yu Chengdong.

– Vi nådde 100 millioner enheter den 22. desember i 2015, 14. oktober i 2016 og 12. september i 2017. I år har det tatt oss like over seks måneder og målet er å nå 200 millioner enheter før utgangen av 2018, sa Yu under en produktlansering i forrige uke.

Når selskapet dette målet, vil det sannsynligvis gå forbi Apple og bli verdens nest største mobiltelefonprodusent – bak Samsung. Apple solgte 215 millioner smarttelefoner i fjor, men Apple fikk en svak salgssvikt i 2017 og den forventes å fortsette i år.

– Gitt at andre halvår vanligvis er toppsesongen for de større selskapene, vil det ikke bli vanskelig å nå dette, sier senioranalytiker Zaker Li hos IHS Markit til South China Morning Post.(Vilkår)

På Kjøkkenbenken: Hackit
Mathia Steinbru viser hvordan man bruker en Hackit.
00:55
Publisert: