For første gang på fem år ble det solgt under 100 millioner smarttelefoner i Kina i årets første kvartal. Lokale merker har på rekordtid klart å ta markedsandeler fra internasjonale konkurrenter og dominerer på hjemmemarkedet.
Sørkoreanske Samsung, som er verdens største smarttelefonprodusent, er ikke å finne på salgsstatistikkene og ligger i samleposten «andre», som til sammen har en markedsandel på 18 prosent. Huawei er størst i Kina, etterfulgt av Oppo og Vivo.
Svak start på året
Salget av smarttelefoner falt med åtte prosent i første kvartal sammenlignet med samme kvartal i fjor. Mot foregående kvartal falt salget med hele 21 prosent.
– 2018 har startet svakt. Dette kan tilskrives at det går lengre tid mellom hver gang kinesiske forbrukere bytter ut smarttelefonene sine, forklarer analysedirektør James Yan hos Counterpoint Research i en ny analyse.
Kinesiske forbrukere er kjent for å være kravstore og smarttelefonprodusenter som innfrir disse kravene blir belønnet.
I år ønsker de seg smarttelefoner med skjermer som dekker hele fronten med kun en tynn ramme.
Apple er blant selskapene som tilbyr slike Iphone-modeller og tar derfor markedsandeler på det kinesiske markedet. Apple økte markedsandelen fra 10 til 14,3 prosent. Apple er det eneste utenlandske selskapet på den kinesiske topplisten. Selskapet er på fjerde plass med en markedsandel på 14,3 prosent.
– Dette er første gang siden 2015 at Apple har kvartalsvekst. De har en stor brukerbase i Kina og de med eldre Iphone-modeller oppgraderer nå, sier analytiker Tarun Pathak hos Counterpoint Research.
Populære gamle modeller
Apple legger frem kvartalsresultatet over helgen. Morgan Stanley og andre internasjonale finansinstitusjoner har nedjustert Iphone-salget. Det er spesielt toppmodellen Iphone X som ikke har innfridd.
Ifølge estimater fra Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) sto Iphone X for 16 prosent av alle nye Iphone-modeller som ble solgt i siste kvartal. Iphone 6S, 6 SE og 7-serien sto for 40 prosent av Iphone-salget i kvartalet.
– Det er overraskende at Iphone-modeller som ble introdusert i 2015 og 2016 fortsatt gjør det så bra. Åtte ulike modeller er tilgjengelige, og den dyreste koster rundt 1000 dollar. Men det virker som at kundene ønsker eldre og billigere modeller. De har mange av de samme funksjonene som de nye modellene, sier direktør Mike Levin hos CIRP i en kommentar.
Selskapet tror at Apple har oppnådd lavere gjennomsnittspris på Iphone-modellene i siste kvartal enn i samme kvartal i fjor. Apples aksjekurs har falt fra 178 dollar i forrige uke til 162 dollar denne uken – nesten ti prosent.
Xiaomi, som forbereder en børsnotering i år, økte markedsandelen i Kina fra åtte til 13,1 prosent i siste kvartal. Selskapet har spesialisert seg på toppmodeller med priser som ligger betydelig lavere enn tilsvarende modeller fra Apple og Samsung.
– Xiaomi var den raskest voksende smarttelefonprodusenten i Kina, sier analysedirektør James Yan hos Counterpoint Research i rapporten.(Vilkår)