Kinesiske forbrukere har strammet inn. Personbilsalget falt for første gang i fjor og det er samme fasit for smarttelefonsalget etter at analyseselskaper har gått gjennom regnskapene til smarttelefonselskapene og andre statistikker.

Det internasjonale analyseselskapet IDC la mandag frem sine konklusjoner for det kinesiske smarttelefonmarkedet. Disse er i tråd med hva blant annet konkurrentene Canalys og Strategy Analytics mener: Det kinesiske smarttelefonsalget falt med nesten ti prosent i 2018.

Mistet 20 prosent

Analytikerne hos IDC trekker frem svakere vekst i den kinesiske økonomien og at kinesiske kunder venter med å skifte ut mobilen med en ny. Høye Iphone-priser er en medvirkende årsak til at Iphone-salget falt med 19,9 prosent – dobbelt så mye som smarttelefonmarkedet.

– Det innenlandske smarttelefonmarkedet i 2019 ser ikke veldig lovende ut, sier senioranalytiker Wang Xi i en kommentar til rapporten.

Apple-forhandlere kuttet prisene på Iphone med inntil 20 prosent i siste kvartal, ifølge IDC. Det er svært uvanlig at nye Iphone-modeller selges på tilbud, men er en indikasjon på at interessen for Apple-produkter er fallende i Kina, noe de siste Apple-regnskapene bekrefter.

– Det virker ikke som om Apple har en god markedsstrategi som passer til det raskt skiftende kinesiske markedet, sier analytiker Nicole Peng hos analyseselskapet Canalys til Bloomberg.

Apples toppsjef Tim Cook sa under resultatpresentasjonen at han fortsatt har tro på Kina, som har stått for 15 prosent av omsetningen.

– Jeg tror at innen fem år, ti år maksimalt, vil ikke Apple ha en forretningsmodell i Kina, sa direktør Ian Bremmer hos konsulentselskapet Eurasia under Cayman Alternative Investment Summit i forrige uke, ifølge CNN.

Kina-konkurrent stuper

Det positive Apple kan trekke ut fra IDC-rapporten er at den kinesiske konkurrenten Xiaomi gjorde det verre. Enhetsfallet for Xiaomi var 34,9 prosent i siste kvartal. Dette skyldtes blant annet omorganisering og endringer i måten salget av telefoner bokføres.

Xiaomi har tatt markedsandeler og blitt den største smarttelefonleverandøren i India. Børsverdien er mer enn halvert siden i fjor sommer, da selskapet ble børsnotert i Hongkong i hva som ble beskrevet som en «flopp» med liten interesse fra investorer.

Huawei, Oppo, Vico, Apple og Xiaomi dominerer på det kinesiske markedet. Samlegruppen «andre» hadde 11,1 prosent – en nedgang på 44,4 prosent. I denne gruppen inngår også Samsung, som er verdens største smarttelefonprodusent. De er knapt synlige i Kina.

Utstøtt i Vesten – vinner i Kina

Den klare vinneren er Huawei, som kjemper for å få innpass i mange vestlige markeder med smarttelefoner og infrastruktur. Selskapets smarttelefoner er ikke lansert på det amerikanske markedet. I Kina har de 29 prosent av markedet og vokste med 23,3 prosent i siste kvartal.

Smarttelefonselskapene venter på å lansere neste generasjon mobilnett. De første 5G-telefonene ventes å være tilgjengelig i år, til tross for at det kun er enkelte testområder hvor 5G er tilgjengelig. Huawei er blant selskapene som vil være tidlig ute med 5G-telefoner.

– 5G-telefoner vil utgjøre en veldig liten andel av det samlede markedet. Det er veldig langt igjen før disse blir vanlige, sier analytiker Wang Xi i rapporten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Karer, har dere kontroll? Petter Stordalen skal åpne Norges største hotell om kort tid. Rekker bygningsarbeiderne å bli ferdig til åpningsfesten?
02:06 Min
Publisert: