Det er ett år siden Galaxy Note 7-modellen ble lansert av Samsung. Den fikk gode tilbakemeldinger fra brukere og ekspertmiljøer – inntil det ble lagt ut videoer av modeller som plutselig begynte å brenne. 

Samsungs aksjekurs stupte i september i fjor.

Skandalen kostet 5,3 milliarder dollar (41,7 milliarder kroner), ifølge Samsungs egne anslag.

Samsung lanserte flaggskipsmodellen Galaxy S8 i vår, og denne har gjenreist forbrukernes tillit til selskapet. Eksperter mente at merkenavnet «Note» var ødelagt for alltid. Samsung er ikke enig. På onsdag lanseres en ny modell i serien under et arrangement i New York.

Upåvirket av skandalen

En undersøkelse foretatt av markedsanalyseselskapet Fluent viser at 63 prosent av eksisterende Samsung-brukere ikke vil la seg påvirke av fjorårets Note 7-fiasko. Note-serien var opprinnelig et nisjeprodukt med en større skjerm og berøringspinne.

Nå har konkurrentene lansert smarttelefoner og avanserte nettbrett i alle skjermstørrelser. I toppsegmentet har Apple og Samsung konkurranse fra HTC, Huawei, Sony og mindre kinesiske selskaper.

– Hva er det med Note 8-modellen som vil få folk til å gå mann av huse og lansere et produkt som er veldig forskjellig fra Galaxy S-serien? Jeg vet ikke hva det kan være, sier analytiker Carolina Milanesi hos Strategy Analytics til bransjenettstedet Cnet.

Galaxy S7-modellen er blitt verdens mestselgende Android-telefon i andre kvartal med 19 millioner solgte enheter. De tre mestselgende smarttelefonmodellene i verden er Apples Iphone 7, Samsungs Galaxy S8 og Xiaomis Redmi 4A-modell.

Android knuser Apple

En ny markedsrapport viser at mobiloperativsystemet Android har tatt nye markedsandeler i andre kvartal. Dette har skjedd på bekostning av Apples ios, som benyttes av Iphone og Ipad. Markedsandelen til ios falt fra 12,9 prosent i fjor til 12,1 prosent.

Smarttelefonsalget økte med 6,7 prosent i kvartalet til 366,2 millioner enheter, ifølge analyseselskapet Gartner. Samsung økte salget med vel fem millioner enheter – til 82,5 millioner.

– Til tross for økende konkurranse fra kinesiske merkevarer som Huawei, Oppo og Vivo forventer vi at Samsung vil få en vekst i 2017, sier analysesjef Anshul Gupta hos Gartner i en kommentar.

Den største veksten skjer i folkerike asiatiske markeder. 49,1 prosent av alle smarttelefoner som ble solgt i andre kvartal ble solgt i Asia. Den største veksten kom fra fremvoksende markeder utenfor Kina, blant annet India og Indonesia.

Trangt i toppen

Mange har kjøpt billige modeller som sin første smarttelefon, men nå er brukerne i ferd med å bli mer kravstore hvor de forlanger bedre skjermer, kamera og mer dataminne. Prisene på dataminne har økt i år, noe som skviser små- og mellomstore produsenter som ofte må kjøpe fra Samsung.

Gartner spår en knapphet på komponenter som benyttes i de dyreste og mest avanserte smarttelefonene i høst. Også Apple har hatt problemer med å masseprodusere avanserte komponenter til de nye Iphone-modellene som lanseres i september.

– Større produsenter styrker stillingen med økt markedsandel. Mindre merker har tapt i stor-Kina, ifølge Gupta.(Vilkår)

Big Ben slo mandag sitt siste slag på fire år.
Big Ben slo mandag sitt siste slag på fire år. Nå venter en omfattende restaurering. Mange mennesker hadde møtt fram for å se og høre den berømte klokken i Elizabeth-tårnet på Westminster-palasset slå tolv slag før urverket ble stanset.
00:60
Publisert: