Det er ett år siden Galaxy Note 7-modellen ble lansert av Samsung. Den fikk gode tilbakemeldinger fra brukere og ekspertmiljøer – inntil det ble lagt ut videoer av modeller som plutselig begynte å brenne.
Samsungs aksjekurs stupte i september i fjor.
Skandalen kostet 5,3 milliarder dollar (41,7 milliarder kroner), ifølge Samsungs egne anslag.
Samsung lanserte flaggskipsmodellen Galaxy S8 i vår, og denne har gjenreist forbrukernes tillit til selskapet. Eksperter mente at merkenavnet «Note» var ødelagt for alltid. Samsung er ikke enig. På onsdag lanseres en ny modell i serien under et arrangement i New York.
Upåvirket av skandalen
En undersøkelse foretatt av markedsanalyseselskapet Fluent viser at 63 prosent av eksisterende Samsung-brukere ikke vil la seg påvirke av fjorårets Note 7-fiasko. Note-serien var opprinnelig et nisjeprodukt med en større skjerm og berøringspinne.
Nå har konkurrentene lansert smarttelefoner og avanserte nettbrett i alle skjermstørrelser. I toppsegmentet har Apple og Samsung konkurranse fra HTC, Huawei, Sony og mindre kinesiske selskaper.
– Hva er det med Note 8-modellen som vil få folk til å gå mann av huse og lansere et produkt som er veldig forskjellig fra Galaxy S-serien? Jeg vet ikke hva det kan være, sier analytiker Carolina Milanesi hos Strategy Analytics til bransjenettstedet Cnet.
Galaxy S7-modellen er blitt verdens mestselgende Android-telefon i andre kvartal med 19 millioner solgte enheter. De tre mestselgende smarttelefonmodellene i verden er Apples Iphone 7, Samsungs Galaxy S8 og Xiaomis Redmi 4A-modell.
Android knuser Apple
En ny markedsrapport viser at mobiloperativsystemet Android har tatt nye markedsandeler i andre kvartal. Dette har skjedd på bekostning av Apples ios, som benyttes av Iphone og Ipad. Markedsandelen til ios falt fra 12,9 prosent i fjor til 12,1 prosent.
Smarttelefonsalget økte med 6,7 prosent i kvartalet til 366,2 millioner enheter, ifølge analyseselskapet Gartner. Samsung økte salget med vel fem millioner enheter – til 82,5 millioner.
– Til tross for økende konkurranse fra kinesiske merkevarer som Huawei, Oppo og Vivo forventer vi at Samsung vil få en vekst i 2017, sier analysesjef Anshul Gupta hos Gartner i en kommentar.
Den største veksten skjer i folkerike asiatiske markeder. 49,1 prosent av alle smarttelefoner som ble solgt i andre kvartal ble solgt i Asia. Den største veksten kom fra fremvoksende markeder utenfor Kina, blant annet India og Indonesia.
Trangt i toppen
Mange har kjøpt billige modeller som sin første smarttelefon, men nå er brukerne i ferd med å bli mer kravstore hvor de forlanger bedre skjermer, kamera og mer dataminne. Prisene på dataminne har økt i år, noe som skviser små- og mellomstore produsenter som ofte må kjøpe fra Samsung.
Gartner spår en knapphet på komponenter som benyttes i de dyreste og mest avanserte smarttelefonene i høst. Også Apple har hatt problemer med å masseprodusere avanserte komponenter til de nye Iphone-modellene som lanseres i september.
– Større produsenter styrker stillingen med økt markedsandel. Mindre merker har tapt i stor-Kina, ifølge Gupta.(Vilkår)