Malaysiske Grab klarte å kjøre den amerikanske konkurrenten Uber ut av Sørøst-Asia og overta virksomheten etter å ha tapt flere milliarder dollar i regionen. Grab var tilpasningsdyktig og rullet ut nye ideer og funksjoner til de 650 millioner innbyggerne i regionen.

Konsolidering underveis

Grab var verdt over 15 milliarder dollar sist det hentet inn frisk kapital. De har også fått en konkurrent fra Indonesia. Gojek har rykket innpå og er verdt over ti milliarder dollar. Nå forsøker de to selskapene å bli enige om betingelsene for en fusjon.

På torsdag bekreftet Grabs grunnlegger og toppsjef overfor ansatte at selskapet er «i en posisjon til å foreta oppkjøp», ifølge en intern epost som er lekket.

«Det er spekulasjon om en avtale med Gojek. Situasjonen for oss er bra. En konsolidering vil gjøres ved at vi er best posisjonert til å kunne være selskapet som foretar oppkjøp», skrev Anthony Tan.

Ifølge Tan har selskapet kommet seg gjennom koronapandemien og aktiviteten er tilbake på samme nivå som ved inngangen til året.

Fra å være et selskap som drev rene drosjetjenester, er Grab blitt en såkalt superapp hvor brukere kan bestille måltid fra gaterestauranter og etablerte topprestauranter, hjemmelevering fra butikker, betalingstjenesten Grabpay og onlineshopping.

Det har vært svært høy etterspørsel etter disse tjenestene i 2020. Over 200 millioner har lastet ned Grab-appen og de samarbeider med ni millioner «partnere» – alt fra sjåfører til store finansinstitusjoner.

Gründerrivalisering

Det japanske teknologi- og internettselskapet Softbank har investert i Grab siden oppstarten i 2012. Softbank er verdens største investor i oppstartsselskaper. Det forvalter også Softbank Vision Fund med over 800 milliarder kroner i investeringer spredt over hele verden.

Selskapet deltok i en rettet emisjon i det norske it-selskapet Kahoot i oktober med to milliarder kroner. Denne uken økte Softbank aksjeposten til 10,8 prosent, noe som gir aksjonæren anledning til å blokkere et eventuelt oppkjøp av Kahoot.

Softbanks toppsjef Masayoshi Son jobber i kulissene som «Kirsten Giftekniv» for å få til en fusjon mellom de to konkurrerende selskapene i Malaysia og Indonesia. Målet er å børsnotere det fusjonerte selskapet.

Ifølge Bloombergs kilder er Son frustrert over manglende fremdrift. Rivaliseringen mellom de to selskapenes grunnleggere, som har vært opptatt av å vokse og ta markedsandeler, har ført til fastlåste forhandlinger tidligere.

Amerikanske milliardinvesteringer

Det er svært høy aktivitet i den sørøstasiatiske oppstartssektoren og nye konkurrenter dukker opp med risikokapital. Facebook, Google og Microsoft har investert milliardbeløp i de indonesiske oppstartsselskapene Gojek, Tokopedia og Bukalapak under pandemien.

Indonesia har flest «enhjørninger» – oppstartsselskaper verdt over en milliard dollar. Internettøkonomien i Indonesia er mer enn femdoblet på fem år – til 44 milliarder dollar, ifølge en rapport fra Google, Temasek og Bain & Company. Det ventes en tredobling innen 2025.

Handelsplattformen Sea Group i Singapore ble børsnotert ved New York-børsen i 2017 etter å ha hentet inn 720 millioner dollar fra investorer.

Nå er selskapet det mest verdifulle sørøstasiatiske selskapet med en børsverdi på over 90 milliarder dollar – mer enn en firedobling i løpet av 2020.

– Sea Group har plassert regionen på kartet. De har vist at sørøstasiatiske selskaper kan være solide, som vokser og har et sterkt grunnlag, sier Jefrey Joe i investeringsselskapet Alpha JWC til den japanske næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.