Det amerikanske hedgefondet Third Point har spesialisert seg på å kjøpe seg opp i sårbare børsnoterte selskaper og tvinge frem endringer – ofte salg. Toppsjef Daniel Loeb forsøkte seg for seks år siden på Sony, men møtte kraftig motstand. Nå er han i gang å nytt.

Hollywood-studio

Sony har gått fra å være et ledende forbrukerelektronikkselskap til å masseprodusere komponenter for konkurrenter, selge spillkonsollen Playstation og lever fortsatt godt på Hollywood-studioet Columbia, som det kjøpte på begynnelsen av 1990-tallet.

Third Point og Loeb mener tiden er moden for å gjøre et nytt forsøk på å sette Sony i spill, splitte opp divisjoner og kvitte seg med selskapsdivisjoner.

Sony er sårbar da Kazuo Hirai, som ledet en vellykket snuoperasjon av selskapet, har gått av som konsernsjef og vil trekke seg som styreformann i juni. Han klarte å forhindre at Third Point lyktes med raidet i 2013.

Third Point mener Sonys heleide film- og produksjonsstudio Columbia kan bli skilt ut og solgt. Strømmetjenestene Netflix og Amazon skal ha vist interesse for hva som er et av de seks store amerikanske filmstudioene.

Loeb er kritisk til at Sony er involvert i alt fra underholdning, forsikring og databrikkeproduksjon, hvor det utvikler og selger komponenter til andre selskaper. Han har tidligere sagt han ønsker at selskapet skal splittes opp for bedre å få frem underliggende verdier.

Avhengig av Playstation

Sony-kursen har falt med over 30 prosent de siste seks månedene. Tirsdag morgen har den steget med syv prosent ved Tokyo-børsen og var over åtte prosent høyere ved New York-børsen på mandag. Selskapet har en børsverdi på 6800 milliarder yen (522 milliarder kroner).

For 20 år siden dominerte Sony som verdens ledende elektronikkselskap. Apple forsøkte å unngå konkurs og hadde hentet inn grunnlegger Steve Jobs til å få skuten på rett kjøl.

Samsung slikket sårene etter finanskrisen i Sør-Korea og en enorm gjeldsfinansiert ekspansjon, blant annet med planer om å konkurrere med Hyundai og bygge egne biler. Sony levde på fordums storheter og var i ferd med å inngå samarbeid med Ericsson på mobiltelefoner.

Nedturen ble svært bratt. Samsung og LG begynte å masseprodusere flatskjermer i moderne fabrikker til priser Sony ikke kunne matche. Apple kom med musikkspilleren Ipod, som overtok posisjonen Sony i flere tiår hadde hatt med blant annet Walkman-spilleren.

Playstation 4 er fortsatt det viktigste enkeltproduktet med over 90 millioner solgte enheter – og er en pengemaskin. Spillkonsollen ble lansert i 2013 og en ny utgave er under utvikling, men vil sannsynligvis ikke komme i salg før tidligst i 2020.

Presset frem utbyttefest

Ifølge Reuters er Third Point i ferd med å hente inn inntil 8,5 milliarder kroner fra andre investorer som skal plasseres i Sony-aksjer for å få innflytelse. Hverken Sony eller Third Point har gitt kommentarer tirsdag.

Loeb gjennomførte en vellykket raid mot det japanske robotselskapet Fanuc i 2015, som er verdensledende på utvikling av industriroboter. Dette førte til at selskapet gikk med på mer enn å doble utbyttet til aksjonærer.

I 2017 investerte Third Point rundt tre milliarder dollar i næringsmiddelselskapet Nestlé. Hedgefondets grunnlegger la press på ledelsen. I fjor sommer oppfordret han selskapet til å bli «skarpere, dristigere og raskere» i beslutningsprosessen.

Dette har gitt resultater. Nestlé-kursen har steget med 30 prosent siden juni i fjor og Third Point fikk en avkastning på ni prosent i første kvartal i år – mye takket Nestlé-investeringen, ifølge Reuters.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.