For ett år siden var selskaper og investorer i ferd med å navigere seg gjennom koronapandemien. Det første sjokket hadde gitt seg og det var tegn på at deler av verdensøkonomien ville klare seg bedre enn fryktet.

Nå ser mange land slutten på pandemien og pilene peker opp.

Den indonesiske eksporten hadde sin høyeste vekst siden 2011 i april med 52 prosent. Høyere priser på palmeolje og kobber, som er en svært viktig indikasjon på ventet aktivitet i verdensøkonomien, var blant årsakene. Japan hadde den høyeste eksportveksten siden 2011 i april.

Viktig bjellesau

De eksportavhengige asiatiske økonomiene er i stand til å ta pulsen på verdensøkonomien. Sør-Korea gjør dette bedre enn andre land ved å oppdatere eksportstatistikkene tre uker inn i en måned. Fredag morgen kom statistikkene for mai. De viser en svært høy aktivitet.

«De tidlige handelsstatistikkene fra Sør-Korea gjør dem til en viktig bjellesau for hele den asiatiske eksportsektoren», ifølge Capital Economics.

Eksporten steg med 53,3 prosent sammenlignet med mai måned i fjor. Brutt ned på den gjennomsnittlige eksporten for hver arbeidsdag var veksten på nesten 60 prosent, noe som skyldes at det var en halv arbeidsdag mindre i år enn i fjor.

«Den koreanske eksporten vil sannsynligvis sette en ny rekord i mai. En sterk internasjonal etterspørsel vil føre til høyere økonomisk vekst for kvartalet», skriver Capital Economics i en rapport fredag morgen.

– Etterspørselen ser bra ut

Eksporten til USA økte med 87,3 prosent og til EU med 78,1 prosent. Kina, som er Sør-Koreas største eksportmarked, kjøpte 25,3 prosent mer enn i fjor. Dette er et viktig signal, da den kinesiske økonomien var godt på bedringens vei allerede i mai i fjor og på vei ut av pandemien.

– Etterspørselen ser bra ut. De globale forsyningskjedene er på vei ut av pandemien. Det er økt etterspørsel spesielt fra USA på forbruker- og industriprodukter, sier makroøkonom Kim Jin-myoung hos Hanwha Investment and Securities til Bloomberg.

Ifølge Korea Customs Service ble eksporten av biler fra Hyundai og Kia mer enn doblet. Eksporten av bildeler ble mer enn tredoblet. De sørkoreanske elektronikkfabrikkene produserer hva de kan og økte eksporten av databrikker og komponenter med 26 prosent.

Ifølge Capital Economics var verdien på den sørkoreanske eksporten i april, hvor den steg med 35 prosent i måneden sammenlignet med i fjor, høyere enn før pandemien.

Investerer i USA

Sør-Koreas president Moon Jae-in vil bli den andre statslederen som møter USAs president Joe Biden ansikt til ansikt i Washington, D.C. på fredag. Nord-Korea topper agendaen, men det ventes ikke betydelige endringer i hvordan USA og Sør-Korea skal forholde seg til landet.

Moon og Biden ønsker økt samarbeid i teknologisektoren. Biden vil at databrikker, komponenter og batterier skal produseres i USA og har satt ned et hurtigarbeidende utvalg.

Sørkoreanske selskaper er allerede på vei inn i USA med store investeringer. Elektronikkselskapet LG Chem og bilprodusenten General Motors skal investere 2,3 milliarder dollar i en batterifabrikk for elektriske biler i delstaten Tennessee.

Ford og sørkoreanske SK Innovation inngikk en intensjonsavtale på torsdag om å etablere det felleseide selskapet BlueOvalSK. Selskapet skal produsere battericeller i USA, men også for Fords fabrikker i Europa og Asia.

Nå blir verdens mest solgte pick-up elektrisk – og Biden har prøvekjørt
De små lastebilene er nå i sin 14. generasjon. Ford F-150 Lightning treffer det amerikanske markedet neste år.
01:01
Publisert:

– Ettersom bilindustrien endres må vi ta mer kontroll over komponenter i vår egen organisasjon, sa Fords konsernsjef Jim Farley i forbindelse med lanseringen av den elektriske pickup-trucken F-150 Lightning.

Ford, og nesten alle andre bilprodusenter, har store problemer med å skaffe elektroniske komponenter, databrikker og sensorer fra underleverandører. Ford regner med å måtte redusere produksjonen med 1,1 millioner biler i 2021.

For verdens bilindustri vil dette koste dem 110 milliarder dollar i form av tapt omsetning, ifølge en ny analyse fra Alix Partners.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.