Da Singapore-selskapet Sea Ltd. ble børsnotert for fire år siden ved New York-børsen, lå kursen på vel ti dollar. Nå ligger den på over 330 dollar. Under pandemien er kursen åttedoblet, og med en børsverdi på 185 milliarder dollar er dette Sørøst-Asias mest verdifulle selskap.

Digitalt tiår

Ifølge en ny rapport og prognoser fra Google, investeringsselskapet Temasek og konsulentselskapet Bain & Co. vil den digitale økonomien i Sørøst-Asia vokse til 1000 milliarder dollar i 2030.

Veksten har vært eksplosiv under pandemien, med 60 millioner nye digitale brukere siden i fjor. Åtte av ti internettbrukere er også digitale forbrukere.

– Før pandemien var det, ikke overraskende, i byene at de fleste var på nett. Det var også her vi så netthandel og mest bruk av digitale tjenester. For første gang ser vi digitale forbrukere komme mer og mer fra andre områder, og er en større gruppe. Skillet er i ferd med å forsvinne, sa Google-direktør Stephanie Davis under fremleggelsen av rapporten denne uken.

– Hvis Facebook, Microsoft og Epic sluttet å snakke om metaverse, vil nok alle andre slutte også
Hva er egentlig metaverset? Facebook-grunnlegger, nå Meta-grunnlegger, Mark Zuckerberg sier at det dreier ser om nye opplevelser. Bloombergs Kurumi Mori ville vite hva IT-eksperten Vlad Savov tror om metaverset. – Jeg tenker på det som en erstatning for nettleseren.
03:34
Publisert:

Rapporten viser at den digitale økonomien i Sørøst-Asia vokste med 49 prosent i 2020 og vil havne på 174 milliarder dollar i år. I år ventes det at netthandelen av varer vil få en vekst på 62 prosent.

– Vi står foran et forrykende digitalt tiår i Sørøst-Asia. Dette har virkelig slått inn under pandemien, sa Davis i et intervju med Bloomberg under fremleggelsen av rapporten «Roaring 20s».

En del av hverdagen

Veksten ventes å fortsette med minst 20 prosent årlig frem til 2025, med tradisjonell netthandel som største bidragsyter.

– Det er svært få brukere i Sørøst-Asia som ikke er blitt digitale forbrukere. Nå dreier kampen seg om vekst og lojalitet. Det skifter over til å dreie seg om flere transaksjoner for hver kunde, sa direktør Florian Hoppe hos konsulentselskapet Bain & Company under fremleggelsen av rapporten.

I en region hvor bruk av korttjenester ligger mange år bak Skandinavia, har bruk av digitale bank- og finanstjenester tatt av på kort tid. Dette gjøres via apper på smarttelefonen. Med en skanning av qr-koder, eller bruk av mobilnummer, kan overføringer, betalinger av fakturer og andre oppgjør skje umiddelbart, tilsvarende Vipps-tjenesten.

«Selv om pandemien har ført til en akselerering i digitalt forbruk er ikke dette et engangsfenomen. Dette er blitt en del av hverdagen i Sørøst-Asia», heter det i rapporten.

Rekordår for investeringer

Det er ikke mer enn fem år siden Sørøst-Asia dukket opp som enhetlig marked for digitale selskaper. Regionen hadde lenge blitt oversett av internasjonale storselskaper som var mer interessert i Kina, India, Japan og vestlige markeder, som fortsatt viste høy vekst.

– 2021 har vært et rekordår for investeringer i den sørøstasiatiske nettøkonomien. Verden er full av penger og det jaktes på investeringsmuligheter i en verden med lave renter, men også fordi folk har sett hvor motstandsdyktig og robust denne sektoren har vært overfor koronapandemien, sa sjefinvesteringsstrateg Rohit Sipahimalani hos Temasek, som er det statlige investeringsselskapet i Singapore, og en aktiv investor i teknologi- og oppstartsselskaper.

Milliardunderskudd

Lokale oppstartsselskaper har hatt høy vekst siden 2016. Lazada ble kjøpt av det kinesiske internettselskapet Alibaba, men fremstår fortsatt med en særegen regional identitet og er sammen med Sea-eide Shopee størst på netthandel i regionen.

Grab har gått fra å være en Uber-klone til å stå bak en av de mest effektive distribusjons- og logistikktjenestene, med en super-app som tilbyr transporttjenester, hjemmelevering av mat og finanstjenester.

Selskapet er i ferd med å bli børsnotert ved Nasdaq-børsen i USA. Dette skal skje via Altimeter Growth på Nasdaq, et skallselskap uten verdier av betydning.

Grab la frem kvartalsresultater på torsdag. Underskuddet økte fra 621 millioner dollar i tredje kvartal i fjor, til 988 millioner dollar (8,5 milliarder kroner) i samme kvartal i år.

– Vi ser en bedring i sikte med en gradvis gjenåpning av økonomiene i regionen, noe som vil gi oss medvind. Vi går inn for fullt med nye investeringer. Dette vil hjelpe oss med å ta en større andel av mulighetene som åpner seg for Grab, blant annet hjemmelevering av matvarer, sa grunnlegger og konsernsjef Anthony Tan under resultatfremleggelsen.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.