Anita K. Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge:

– Vi kunne knapt hatt bedre timing, fordi norsk økonomi står midt i en krevende omstilling. Vanlig markedstilgang kan akselerere oppbyggingen av nye næringer i Norge, for eksempel innen teknologi, helse og energi. Det gir adgang til 1,4 milliarder kinesere, og Kina er en inngang til over fire milliarder mennesker i Asia.

Vibeke H. Madsen, administrerende direktør i Virke:

– Det vil bety mye for bedrifter som har relasjoner og ønsker å etablere seg i det kinesiske markedet. Blant Virkes medlemmer er det selskaper innen kunnskap og tjenester som vil oppleve at én eller to kontrakter i Kina kan utgjøre veldig store summer.

Gerd Kristiansen, LO-leder:

– Jeg tror det vil bety veldig mye hvis vi kan få til samhandlingen vi ønsker etter at kontakten er etablert på høyt politisk hold. Vi vil se at landene har mye å lære av hverandre.

Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund:

– Norge og Kina er to av verdens største shippingnasjoner. Dette øker muligheter for økt samarbeid innen områder som grønn shipping, offshore energi, matproduksjon og produksjon av metaller og mineraler fra havbunnen.

Wenche Nistad, Giek-sjef:

– Etter å ha hørt på Alibaba-sjef Jack Ma, tenker jeg at vi må øke lakseproduksjonen vår. Vi kommer til å få enorm fart i lakseeksporten. Giek har alltid hatt gode relasjoner i Kina, også i de vanskelige tidene for offshore. Her må vi ha lengre tidsperspektiv.

Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor:

– I dag ble 13 avtaler signert for norsk næringsliv, og jeg tror det er åpenbart at normaliseringen vil resultere i flere avtaler fremover. For oss er Kina viktig fordi digitale spillere er i ferd med å ekspandere i hele Asia.

Eldar Sætre, konsernsjef i Statoil:

– Kina er et stort importmarked for olje og gass. Det gjenstår å se hva dette betyr, men det er en viktig begivenhet og helt avgjørende for å kunne ha et normalt økonomisk samarbeid.

Erna Solberg, statsminister:

– Det er opp til næringslivet selv å gripe mulighetene. Når vi får på plass ny handelsavtale, vil det bety mye for handelen mellom landene. Vi ser at interessen fra næringslivet har fått en boost og det gjelder å se egne sjanser og muligheter. Den største endringen siste ti år er at Kina er blitt et stort forbrukermarked.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.