Det er over 26.000 Tesla-biler på norske veier. Bare i fjor ble det registrert 8460 biler – mer enn en dobling fra året før. Verkstedkapasiteten har lenge vært sprengt. I vinter lovet Tesla bot og bedring og lovte å ansette over 300 nye servicemedarbeidere i 2018. Lite har skjedd.
Tesla-sjef Elon Musk er kjent med problemene norske Tesla-eiere har.
«Nordmenn har all grunn til å være misfornøyde med Tesla. Vi har problemer med å utvide serviceverkstedene, spesielt i Oslo», skriver han på Twitter.
Han mener det finnes en løsning.
«Dette kan la seg løse raskt med mobile servicekjøretøy. Vi venter på godkjennelse fra myndighetene til å gjøre det», skriver han til et svar fra Rehan Hussain, som viser til den negative medieomtalen det er rundt Tesla for tiden.
– Fra ille til håpløst
Aart-Jan Wijngaarden i Bergen har etablert en egen Twitter-konto for å uttrykke sin misnøye direkte til Elon Musk og Tesla.
«En skam å se at Teslas rykte blir ødelagt av en skrekkelig dårlig service i Bergen og venteliste på 5–8 måneder for å få reparert en Tesla. Dine mest lojale kunder blir skuffet og får et negativt inntrykk av Tesla. Hva har du tenkt å gjøre», spurte han Elon Musk den 28. mai.
I en ny melding denne uken til Tesla oppfordrer han Tesla om ikke å sende flere biler til Norge.
«Serviceverkstedene kan ikke håndtere dagens bilpark. 4–10 måneders ventetid på service eller reparasjon, og desperate Tesla-eiere», skriver Wijngaarden.
Lojale Tesla-eiere vurderer å kansellere ordrer.
«Når vi hadde vår X inne tok det to mnd. Jeg har kommet over det nå, X’en er for øvrig solgt da vi kom til at vi ikke ønsket en så kostbar bil, men ventetiden og usikkerheten var absolutt utløsende for salget!», skriver bruker «Bjoris» på elbilforum.no.
«Bjoris» venter på «Model 3» fra Tesla. Tesla har hatt problemer med produksjonen av «Model 3». Målet om å produsere 5000 enheter i uken før utgangen av 2. kvartal ble nådd med syltynn margin i forrige uke. Denne uken har produksjonen stått stille noen dager for å utføre service ved fabrikken.
«Jeg blir mer og mer sikker på at vi ikke gidder om de fortsatt er mnds vis ventetid på service sentrene. For oss tar det fort en arbeidsdag å få levere og hente bilen også … Håper selvsagt de får orden på dette før 3 kommer ellers tror jeg de kan gå fra ille til håpløst», skriver «Bjoris».
«Vi snakker ofte om at Norge viser et glimt av hvordan fremtiden vil bli for elektriske biler i verden. Dette viser også utfordringene», skriver redaktør Fred Lambert hos Electrec.
Kritiserer medier
Elon Musk har vært svært aktiv på Twitter det siste døgnet og kritisert nyhetsbyrået Reuters, næringslivskanalen CNBC og nettavisen Business Insider for feilrapportering.
Han beskylder journalisten Linette Lopez for å ha publisert flere falske artikler om Tesla med shortselgeren Jim Chanos som kilde.
«@lopezlinette, er det mulig at du fungerer som en innsidekilde for en av Teslas største short-selgere», spør Musk i en twitter-melding på torsdag.
Hun mener seg utsatt for en svertekampanje iscenesatt av Elon Musk.
«Jeg ønsker å påpeke at akkurat nå går @elonmusk gjennom hele min Facebook-historie og tar skjermdump for å dele med sine venner på internett. Hvis du investerer i Tesla eller kjøper en Tesla er dette noe du må regne med», skriver hun.(Vilkår)