Den kinesiske elbilprodusenten Nio skulle vise at Kina kunne konkurrere med Tesla og etablerte bilprodusenter. Selskapet, som tidligere gikk under navnet NextEV, ble grunnlagt av personer med lang erfaring fra den kinesiske internett- og teknologisektoren.

– Bedre enn Tesla

De Nio har siden etableringen i 2015 fått med seg store investorer og ansatt eksperter fra hele verden. På onsdag ble selskapet børsnotert i USA. Under emisjonen hentet selskapet inn nesten en milliard dollar. Dette var halvparten av hva de forventet å få inn i frisk kapital.

Etter første handelsdag hadde aksjekursen steget svakt og Nio hadde en børsverdi på 6,5 milliarder dollar. Til sammenligning er Tesla verdt 50 milliarder dollar. Teslas børsoppgang startet for fem år siden.

– Vi har fortalt investorer at mulighetene for Nio er enorme. Kina utgjør 60 prosent av elbilmarkedet og vokste med 80 prosent selv i et år hvor personbilsalget har falt, sier finansdirektør Louis Hsieh i et intervju med CNBC.

Han legger ikke skjul på hvilket selskap de ser på som hovedkonkurrent.

– Vår syvseters SUV-er et bedre produkt til en lavere pris enn Tesla X. Den koster halvparten så mye, har bedre utstyr og er raskere, ifølge Hsieh.

Nio vil også lansere en modell som vil være en direkte konkurrent til Teslas Model 3. Prisen vil være en tredjedel lavere enn den amerikanske modellen, ifølge Nio.

Nio har ikke kommet i gang med masseproduksjon. I august solgte de 1121 av SUV-modellen ES8. ES6-modellen kommer i salg mot slutten av året. Målet er å produsere 10.000 biler i måneden innen seks måneder.

– Vi er optimistiske for kinesiske elbilprodusenter. Vi tror det er muligheter for oppstartsselskaper å forstyrre hele bransjen med teknologi. Kina vil se en gruppe enhjørninger. Nio er blant disse, sier direktør Xu Dalai hos Shunwei Capital til Bloomberg.

En «enhjørning» er et oppstartsselskap som er verdt over én milliard dollar.

– Mange kan ikke overleve

Kinesiske myndigheter har identifisert elektriske biler som et satsingsområde. Målet er å bli markedsledende i verden. Lokale selskaper har fått tilgang til billig finansiering og teknologiselskapene har stilt opp.

For fire år siden var det over 150 selskaper som satset på utvikling og produksjon av elektriske biler i Kina. Rundt 60 er igjen. Teknologigigantene Alibaba, Tencent og Baidu er inne på eiersiden i mange selskaper og forsøker å få til en konsolidering.

Kinesiske myndigheter har advart om en boble.

– Mange kan ikke overleve slik situasjonen er nå. Det er selskaper som styres av investorer og det er selskaper som kun har laget biler på papiret. Kun tre av dagens elbilprodusenter i Kina vil overleve, spår Freeman Shen, som er grunnlegger og konsernsjef av WM Motor Technology, til Nikkei.

Det er bygget fabrikker over hele Kina som skal kunne produsere elektriske biler. Det er en massiv overkapasitet til tross for at produksjonen ikke har kommet i gang.

I fjor ble det solgt 468.000 elektriske biler i Kina – de fleste fra storselskaper som Beijing Automobile Works og BYD, hvor den amerikanske investoren Warren Buffetts investeringsselskap Berkshire Hathaway er blant de største investorene.

– Teslas elektriske biler er av høy kvalitet. Kinesiske biler er billige, men av tvilsom kvalitet, sier Shen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fikk nok av å se «glattceller bli solgt over takst» – dro på visning i flytende bolig
– Kan fungere som dame- eller herremagnet, sier Ivar Fredrik Mølmen (28).
01:47
Publisert: