Den siste modellen i Teslas elbilportefølje ble lansert av en entusiastisk Elon Musk i California i natt. Kompaktflerbruksbilen (suv) «Model Y» bruker flere av de samme delene som «Model 3», men som er litt større og koster rundt ti prosent mer.

I Norge ligger Model Ys startpris på 442.000 kroner på standardmodellen «long range» (bakhjulsdrift) med en rekkevidde på 540 kilometer – tilsvarende distansen Oslo til Trondheim med god margin. Firehjulstrekk koster 465.000 kroner og har en rekkevidde på 505 kilometer.

Toppmodellen «performance» ligger på 538.000 kroner og har en rekkevidde på 480 kilometer og topphastighet på 240 kilometer. Standardmodellen settes i produksjon først i 2022.

På «Model 3» var det mulig å reservere og ombestemme seg senere. Kjøperen betaler betaler 15.000 kroner for «Model Y». Det er mulig å levere tilbake bilen innen syv dager etter levering eller før kjørte 1600 kilometer, ifølge kjøpekontrakten.

Leveringer vil tidligst skje fra våren 2021, hvis produksjonen går som planlagt.

– Ble sett på som idiotiske

Musk er beryktet for å ha et avslappet forhold til tidspunkter, frister og avtaler. Han skuffet ikke; den opprinnelige lanseringen, som skulle starte klokken fire norsk tid, ble forsinket.

Live-sendingen startet med at Elon Musk kom gående ut fra en garasje med alle utgavene av Tesla-biler som er lansert – også en elektrisk lastebil. Med et par lette karatespark ønsket han velkommen.

– Jeg har aldri sett så mange kameraer i livet mitt, sa han, før han begynte å gå 10–11 år tilbake i tid for å gå gjennom Teslas historie – som vanlig uten manus.

Han viste frem avisoverskrifter og kommentarer fra bileksperter, som for 9–10 år siden mente at elektriske biler aldri ville kunne konkurrere og dømtr Tesla nedenom og hjem.

– Det var en tid hvor elektriske biler ble sett på som idiotiske. Det er ikke mange år siden. Å starte en elektrisk bilprodusent ble sett på som idiotisk, sa han før den første roadster-modellen kom kjørende ut – hans egen bil, nummer 1.

Teslas Model 3 var verdens mest solgte elektriske bil i 2018.

– For 11 år siden hadde vi laget én bil. Dette er min bil. Det var i februar 2008. Det tok oss tre måneder å lage bil nummer to. Nå har vi produsert rundt 550.000 biler. Om ett år skal vi ha passert en million, sa han.

Han forklarte hvorfor de startet med å lage sportsbiler og først nå har begynt å lage «folkemodeller», blant annet «Model 3».

– «Model S» ble utviklet i et hjørne av en fabrikk hvor vi produserte romfartsraketter. Det var en fantastisk opplevelse. Jeg mener den er som om du vi hadde slått sammen Fabergé egg og et romfartsskip, sa han.

Fem år eldre på ett år

Konsernsjef Elon Musk sov på fabrikkgulvet i fjor sommer for å sette inn alt for å øke produksjonen og innfri målene mens kassen var i ferd med å tømmes.

– 2018 var et intenst år. Jeg følte jeg ble fem år eldre i løpet av året, sa han.

Han forklarte hvor store utfordringer det har vært med å få på plass produksjon.

– Det er enkelt å lage en prototyp, men ekstremt vanskelig å masseprodusere. Det er ti ganger vanskeligere å masseprodusere en romfartsrakett. Det er 100 ganger vanskeligere å masseprodusere elektriske biler, sa Musk, som også eier det private romfartsselskapet «Space X».

– Den siste amerikanske bilprodusenten ble lansert for 100 år siden. Så er det Tesla. Produksjonen er det vanskelige. Nå er ting på skinner. Kina-fabrikken vil stå ferdig i løpet av året, sa han.

Han har ikke tenkt å gi seg med vår egen planet.

– Om ti år skal vi kjøre Tesla på Mars, sa han, før han la til: – Kanskje.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bestikkelsesskandale rulles opp ved eliteuniversiteter: – Blir ordentlig sint
00:52
Publisert: