Tesla var en av få aksjer som klarte å ende på plussiden med en oppgang på 1,6 prosent på en knallrød dag ved Wall Street. En knapp time etter børsens stengetid fant Elon Musk frem Iphonen og twitret en «viktig melding». Dette sendte aksjekursen 5,9 prosent ned.

Noen av nyhetene som vil bli presentert under «battery day» på tirsdag vil ikke nå høyvolumproduksjon før i 2022, ifølge Musk. Dette påvirker produksjonen av Teslas elektriske lastebil, Cybertruck og Roadster-modellen, som gjennomgår en fornyelse og oppgradering.

Lavere batteripriser skal gi vekst

Tesla kombinerer årets investordag med «Battery Day». Seansen ble utsatt fra i vår på grunn av koronapandemien. Tesla har kommet seg godt gjennom pandemien. Børsverdien er mer enn seksdoblet til 418 milliarder dollar siden bunnen i mars.

«Battery Day» er svært viktig for Tesla. Selskapet skal ikke bare informere om markedsutsiktene og strategier. De skal også legge frem teknologiske nyheter som må overbevise analytikere og investorer om at selskapet vil beholde posisjonen som den ledende elbilprodusenten.

DNs biljournalist liker utseendet på den ene best – men mener vinneren er bedre å kjøre
Hvilken skal du velge? Tesla Model 3 eller Polestar 2?
03:15
Publisert:

Analytikere hos Credit Suisse, Goldman Sachs og Morgan Stanley tror at Tesla vil vise hvordan de skal kunne kutte batteriprisene, bli mer profitabel og ta markedsandeler i et marked hvor konkurransen er blitt langt hardere.

«Dette kan utløse salg av elektriske biler til en lavere pris og dermed skape ytterligere vekst», skriver analytiker Dan Levy hos Credit Suisse, ifølge Barrons.

Batteriprisene har falt med 75 prosent de siste 10 årene til i overkant av 100 dollar per kilowattime. I 2016 lå prisen på 230 dollar, ifølge Trefis. Analytikere mener det fortsatt er en del å gå på – både på pris, produksjonskapasitet og batterienes levetid.

«Kan Tesla komme med et mål om batterier til 50 dollar per kilowattime», spør Morgan Stanley i en ny rapport.

Batteriet i en «Tesla 3»-modell med utvidet rekkevidde koster rundt 7500 dollar. Konkurrentenes priser, den såkalte industristandarden, er rundt 15 prosent høyere enn hva Tesla har klart.

1,6 millioner kilometer kjørelengde

Elon Musk har benyttet enhver anledning til å hausse opp forventningene til batteridagen – uten å være konkret på hva som vil presenteres.

– Jeg tror dette kommer til å bli en av de mest spennende dagene i Teslas historie. Vi kommer til å legge frem en veldig overbevisende historie. Jeg tror dette vil overvelde folk. Jeg vet hva dette er og det får meg til å gå i hundre. Dette blir ganske så kult, sa Musk under kvartalspresentasjonen ved inngangen til året.

Det er spekulasjoner om at Tesla vil lansere en ny batteritype. Dagens batterier er basert på små lettvekts litium ion-batterier – tilsvarende som benyttes i smarttelefoner og standard forbrukerelektronikk.

Det forskes mye på en ny batteriteknologi basert på litiumjernfosfat, som også vil være koboltfri.

«I teorien vil batteriet gi en levetid med kjørelengde på én million miles (1,6 millioner kilometer, red anm.) før det må skiftes. Dette vil være et stort fremskritt sammenlignet med tradisjonelle bensindrevne konkurrenter fra både avkastning på investering i en ny bil og fra et miljøperspektiv», skrev analytiker Dan Ives how Wedbush Securities i en rapport i august.

Høy Kina-vekst

Ives oppjusterte i forrige uke kursmålet på Tesla-aksjen – fra 380 dollar til 475 dollar. Årsaken er høyere salg i Kina enn ventet og høyere marginer enn i USA og Europa. Han tror at det kinesiske markedet vil stå for 40 prosent av Tesla-salget så tidlig som 2022.

Ives karakteriserer batteridagen som en svært viktig begivenhet for dem som forsvarer Teslas høye verdi.

Tesla har hatt batterisamarbeid med Panasonic i nesten 15 år. Det japanske selskapet leverer alle batterier til Tesla-modeller som selges i USA og Europa. I Kina kjøper Tesla batterier fra en lokal produsent og sørkoreanske LG.

Musk avviste spekulasjoner natt til tirsdag om at Tesla planlegger å kvitte seg med Panasonic og LG som leverandør.

«Vi har til hensikt å øke, ikke redusere kjøp av battericeller fra Panasonic, LG & CATL (muligens andre partnere). Selv om batterileverandørene kjører med full kapasitet ser vi en betydelig knapphet på batterier fra 2022 og fremover med mindre vi tar egne grep», skrev Musk på Twitter.

Dette kan tyde på at Tesla vil starte produksjon av egne batterier – muligens med en ny, og mer effektiv teknologi.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.