Tesla har hatt en særstilling i det kinesiske markedet i mange år. Andre utenlandske bilprodusenter er blitt tvunget til å ha en kinesisk partner og dele teknologi og kompetanse. Tesla har hatt full kontroll på markedsføring og salg, og eier den nye fabrikken i Shanghai.

Legger seg flat

Det har kokt på sosiale medier i Kina de siste månedene fra misfornøyde Tesla-eiere. Bilmodeller har plutselig akselerert på egen hånd, det har oppstått bilbranner, programvaren har ikke blitt oppgradert som ventet, og det er meldt om andre produksjonsdefekter.

Kinesiske transportmyndigheter og fire andre etater ba på mandag om en forklaring og «inviterte» Tesla-ledelsen til møter. Det kinesiske markedet er det viktigste vekstmarkedet for Tesla.

DNs biljournalist liker utseendet på den ene best – men mener vinneren er bedre å kjøre
Hvilken skal du velge? Tesla Model 3 eller Polestar 2?
03:15
Publisert:

Tesla legger seg helt flat i en uttalelse – med formuleringer som aldri er å se i kommunikasjon med vestlige myndigheter.

«Vi vil reflektere dypt over manglene og styrke egen kvalitetskontroll. Vi vil overholde strengt kinesiske lover og reguleringer og alltid respektere forbrukerrettighetene. Vi vil bidra til en sunn utvikling av Kinas nye marked for elektriske biler», skriver Tesla i en uttalelse som blant annet er lagt ut på sosiale medier i Kina.

Uttalelsen avsluttes med en takk.

«Vi aksepterer oppriktig myndighetenes veiledning», skriver Tesla.

– Musk er på skråplanet

Teslas toppsjef Elon Musk er kjent for å lange ut med friske utspill mot amerikanske myndigheter. Under den første koronapandemibølgen i fjor vår karakteriserte han en ordre om å stenge fabrikken i California som «fascistisk» og fortsatte produksjonen.

– Musk er på skråplanet. Han har bygget gode relasjoner i Kina, men vet han må oppføre seg i Kina, sier teknologianalytiker Dan Ives hos Wedbush Securities til CNN.

Tesla solgte 135.400 biler i Kina i 2020. Produksjonen av «Model Y» er i gang ved Shanghai-fabrikken. Konkurransen fra nye kinesiske elbilprodusenter har økt. Nio har fire produksjonsmodeller tilgjengelig, XPeng har to modeller i salg, og har lansert en tredje.

– Jeg tror dette er en advarsel og et signal om at teknologiselskapene ikke må kjøre for raskt. Kina gir en melding om at de ikke har spesielle privileger når det gjelder kvalitetsspørsmål, sier direktør Bill Russo hos analyseselskapet Automobility i Shanghai til den japanske næringslivsavisen Nikkei.

– Digital konfetti

Kina-problemene druknet i en annen Tesla-nyhet som fikk dominere nyhetsbildet. Før de amerikanske børsene åpnet på mandag, sendte Tesla inn en årsmelding til det amerikanske Finanstilsynet, SEC, hvor de bekreftet kjøp av bitcoin til 1,5 milliarder dollar.

De foregående seks årene har Tesla sendt K10-rapporten i slutten av februar. Det kinesiske konkurransetilsynet offentliggjorde etterforskningen klokken 07.00 amerikansk østkysttid. 27 minutter senere kom meldingen fra Tesla, ifølge Business Insider.

«Kinesiske myndigheter innkaller Tesla til et møte etter at kundene klager over kvaliteten … men $TSLA kjøpte $BTC. Slik jeg ser det er dette #digitalkonfetti», skrev investor Michael Burry med henvisning til Tesla og bitcoin i en Twitter-melding, som senere er slettet.

Burry analyserte seg frem til at boligmarkedet i USA gikk en svært dyster fremtid i møte i 2005 – to-tre år før dette bidro til å utløse finanskrisen. Han spilte en nøkkelrolle i finansthrilleren «The Big Short», som senere ble filmatisert.

Burry, som leder hedgefondet Scion Asset Management, har shortet Tesla-aksjen siden desember i forventning om at kursen skal falle. Tesla-kursen har steget med 45 prosent siden 1. desember og har påført Scion, og andre shortere, store tap.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.