Investorer og internasjonale finansinstitusjoner er skeptiske til Tesla. Den amerikanske finansinstitusjonen Goldman Sachs anbefalte salg av aksjer i elbil- og solenergiselskapet i vår.

Hovedbegrunnelsen var at Goldman Sachs ikke trodde at Tesla ville nå produksjonsmålet på 5000 enheter av «Model 3» i uken innen utgangen av juni. Grunnlegger, konsernsjef og styreleder Elon Musk svarte med å utfordre Goldman Sachs-analytikerne til et veddemål.

Under generalforsamlingen tirsdag kveld sa Musk at han tror målet vil nås – med syltynn margin.

– Vi produserer rundt 3500 enheter i uken nå. Den siste uken i juni vil vi være oppe på 5000 enheter, fortalte han.

– Kommer i mål

Musk har i perioder sovet på Tesla-fabrikken i California etter at det oppsto store produksjonsproblemer i vinter. Han har tatt selvkritikk for å ha forsøkt å automatisere for mye av produksjonen med hjelp av roboter.

– Dette har vært den mest uutholdelige helvetesperioden jeg har vært gjennom noen gang, men jeg tror vi kommer i mål, sa Musk under generalforsamlingen.

CTW Investment Group, som samarbeider med blant andre pensjonsfond, la frem flere forslag som ville ha vingeklippet Musk. Selskapet mente at styret har gjort en for dårlig jobb med å styre Musk. Det ville også kaste tre styremedlemmer. Forslaget ble ikke godkjent.

Andre forslag gikk ut på å fjerne Musk som toppsjef og skille mellom konsernsjefstillingen og styreformann. Musk vil fortsatt besitte begge rollene.

Musk innrømmet at han har problemer med tidsfrister.

– Dette er noe jeg forsøker å bli bedre på, sa han.

Han beklaget også enkelte av raseriutbruddene han har kommet med – rettet mot analytikere og medier de siste månedene.

– Bilindustrien er brutal og spesielt for nykommere. Det er sinnssykt vanskelig bare å holde seg i live, sa han.

Vil bygge 10–12 storfabrikker

Til tross for produksjonsproblemer og skepsis til om Tesla vil klare å overleve som et selvstendig selskap når de etablerte bilprodusentene kommer for fullt med elektriske biler, ønsker Musk å ekspandere til nye markeder.

Kina har endret lovverket, noe som gjør det mulig for utenlandske bilprodusenter å eie fabrikker i Kina uten å ha med en lokal partner. Dette vil Musk utnytte så snart det er mulig. Det kinesiske markedet resten av Asia lokker.

– For å kunne bygge biler til en overkommelig pris er det viktig at vi har produksjon på ulike kontinenter, sa Musk.

Den første fabrikken vil bli bygd utenfor Shanghai i Kina.

– Samtalene med kinesiske myndigheter har vært fantastiske og vi vil dele mer detaljer rundt Shanghai-fabrikken snart, sa Teslas salgsdirektør Robin Ren.

Ifølge Musk er Shanghai-satsingen første skritt på en global ekspansjon.

– Vi forventer å ha 10–12 fabrikker over hele verden. I løpet av året skal vi bestemme hvor vi skal bygge en storfabrikk i Europa, sa Musk.(Vilkår)

Her kjører DN Jaguar I-Pace
Jaguars første elbil er ikke bare en elegant bil, den byr også på allsidige egenskaper.
01:49
Publisert: