Mandag nådde Tesla en ny kursrekord i USA med en sluttnotering på 1835 dollar og en børsverdi på 342 milliarder dollar. Dette gjør selskapet mer verdt enn Toyota, Ford, General Motors og Fiat Chrysler – til sammen.

Storaksjonær og toppsjef Elon Musk har inntatt fjerdeplassen på oversikten over verdens rikeste med en formue på 84,8 milliarder dollar, ifølge en oppdatert oversikt av Bloomberg Billionaires Index natt til tirsdag.

De tre amerikanerne Jeff Bezos, Bill Gates og Mark Zuckerberg topper milliardærlisten.

I løpet av koronapandemien i år har Musks formue økt med 57,2 milliarder dollar (505 milliarder kroner) – kun slått av Amazons grunnlegger Jeff Bezos. På femteplass ligger franskmannen Bernard Arnault, som startet året med en formue på over 105 milliarder dollar.

Åttedoblet verdi på ett år

For ett år siden ble Tesla dømt nedenom og hjem etter et nytt underskudd, svakere enn ventet omsetning og hvor nøkkelmedarbeidere forsvant fra ledelsen. Aksjekursen lå så vidt over 200 dollar.

– En katastrofe for dem som tror på selskapet, sa aksjedirektør og analytiker Dan Ives hos Wedbush Securities til CNBC da den amerikanske elbilprodusenten la frem kvartalsresultatet i fjor sommer.

Den innflytelsesrike analytikeren har for lengst snudd. Nå forsøker han å forsvare et kursmål på 1900 dollar i en ny analyse.

En av årsakene til det siste kurshoppet er lekkasjer og spekulasjoner om at Tesla vil lansere en ny batteritype den 22. september.

«I teorien vil batteriet gi en levetid med kjørelengde på én million miles (1,6 millioner kilometer, red anm.) før det må skiftes. Dette vil være et stort fremskritt sammenlignet med tradisjonelle bensindrevne konkurrenter fra både avkastning på investering i en ny bil og fra et miljøperspektiv», skriver Ives how Wedbush Securities i en ny rapport.

Teslas toppsjef Elon Musk har hintet om at det vil komme store nyheter i forbindelse med «Battery Day».

– Jeg tror det vil bli en av de mest spennende dagene i Teslas historie, sa Musk under en resultatpresentasjon tidligere i år, da han ble presset av analytikere om nyheter i 2020.

Dagens batterier er basert på små lettvekts litium ion-batterier – tilsvarende som benyttes i smarttelefoner og standard forbrukerelektronikk. Den nye batteriteknologien er basert på litiumjernfosfat og vil være koboltfri.

Kobolt er et av de dyreste metallene med en pris på 33.200 dollar for et tonn. Utvinningen skjer ofte under svært kritikkverdige forhold i Kongo.

– Det er Musks dna

Ives, som er en innflytelsesrik Tesla-analytiker, oppjusterte kursprognosen på Tesla til 1900 dollar på mandag. Så sent som i mai hadde han et kursmål på 600 dollar. Andre analytikere har kursmål på mellom 2100 og 2400 dollar – høyt over gjennomsnittet på 1265 dollar.

Ives mener at Tesla posisjonerer seg for en ny vekst i nøkkelmarkeder og at Tesla har et klart forsprang til konkurrentene ved å utvikle et helt økosystem med ladestasjoner og programvareoppdateringer – tilsvarende hva Apples grunnlegger Steve Jobs gjorde for 20 år siden.

«Det er merkevaren», skrives Ives, og legger til at Tesla ikke driver med tradisjonell markedsføring.

«Det er Musks dna, det er Teslas merkevare innenfor elektriske biler som har etablert seg på mange måter som er lik Apple og merkevaren Apple. Og det er noe med kvaliteten som kundene ser etter. Alt dette bunner ut i hva som befinner seg under panseret med batteriteknologi. Det er den store forskjellen», skriver Wedbush-analytikeren.

– Sterk etterspørsel

Tesla venter å selge en halv million biler i år. Toyota solgte nesten 11 millioner biler i verden i 2019. Tesla verdsettes til nesten 14 ganger årsomsetningen. Toyota, som har finansielle muskler, ligger på 0,77 – det dobbelte av hva General Motors verdsettes til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.