Elon Musk inngikk i januar 2018 en 12-trinns bonusavtale med Tesla-styret som gjør at han ikke tar ut lønn. Isteden vil han få tildelt aksjeopsjoner avhengig av blant annet bilprodusentens børsverdi, omsetning og resultater.

Mangedoblet under koronapandemien

Det er kun to måneder siden det første delmålet ble nådd. Teslas børsverdi hadde ligget på over 100 milliarder dollar sammenhengende i seks måneder og Musk fikk aksjeopsjoner verdt 7,5 milliarder kroner. Nå er en ny milepæl nådd.

Aksjekursen har gjort et byks under koronapandemien. Dette vil gi Musk mulighet til å kjøpe nesten 1,7 millioner aksjer til 350 dollar. Aksjekursen lå på 1580 dollar i etterhandelen tirsdag kveld. Han kan ikke selge aksjene før i 2025.

BMWs brautende beist
BMW X6M competition er den største av de råeste.
03:16
Publisert:

Totalt er verdien på de to bonusene rundt 27 milliarder kroner for Musk. Elon Musk har rykket opp til en niendeplass over verdens rikeste med en formue på over 71 milliarder dollar, ifølge Bloomberg Billionaire Index.

Siden i mars, da koronafrykten herjet på sitt verste, er Teslas aksjekurs mer enn firedoblet. I mai i fjor lå kursen på 180 dollar. Nå har Tesla en børsverdi på nesten 300 milliarder dollar og er mer verdt enn Toyota, Volkswagen og Hyundai.

Kompensasjonsavtalen, som flere Tesla-aksjonærer har forsøkt å annullere, kan vise seg å bli verdt over 55 milliarder dollar for Musk hvis alle delmålene innfris. Da må blant annet børsverdien passere 650 milliarder dollar – mer enn en dobling.

For å innfri det neste delmålet må børsverdien ligge på over 150 milliarder dollar i seks måneder. I tillegg må Tesla enten få en omsetning på over 35 milliarder dollar i året, eller et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på tre milliarder dollar, i fire sammenhengende kvartaler.

Tesla ligger under disse målene, men omsetningsmålet kan være innen rekkevidde. I forrige regnskapsår hadde Tesla en omsetning på 26 milliarder dollar og et driftsresultat på 3,03 milliarder dollar.

– Svært negativt

Tesla legger frem kvartalsresultatet onsdag kveld. Det er stor usikkerhet på grunn av koronapandemien og hvordan dette har slått ut. Fabrikkene i California og Kina holdt stengt i flere uker i første kvartal. Tesla har bekreftet levering av over 90.000 biler i kvartalet.

Tesla har hatt et positivt resultat de siste tre kvartalene. Hvis de oppnådde tilsvarende i siste kvartal gjør dette at selskapet kan bli tatt inn i S&P 500-indeksen. Dette gjør at indeksfond må ta inn Tesla i porteføljene.

– Det er nesten blitt tatt for gitt at Tesla er lønnsomt. Hvis det ikke skjer vil det bli sett på som svært negativt, sier analytiker Dan Ives hos meglerhuset Wedbush Securities til Wall Street Journal.

Konsensus viser at analytikere tror at Tesla vil tape 228 millioner dollar i kvartalet, ifølge Facstset. Tesla har klart å overraske flere ganger tidligere og levert kvartalsoverskudd mens analytikere har spådd underskudd.

En ny fabrikk er under bygging like ved Berlin for å betjene det europeiske markedet. Det er også rykter om at det skal bygges en fabrikk i Storbritannia og en fabrikk et annet sted i Asia.

«Det er fortsatt høy etterspørsel etter Model 3 i Kina. Det kinesiske markedet er fortsatt et skinnende lys i en ellers mørk makroverden», skriver Ives i en analyse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.