Siden Elon Musk først begynte å kjøpe aksjer i Twitter i vår, og fullførte kjøpet til 44 milliarder dollar i oktober, har hans egen formue falt med over 100 milliarder dollar. Internasjonale finansinstitusjoner mener bunnen er nådd.

Asia-ekspansjon

Det er under tre år siden Tesla åpnet den første fabrikken utenfor USA. Kina-fabrikken ved Shanghai ble ferdigstilt på rekordtid og de første bilene rullet ut fra fabrikken idet pandemien startet. Kapasiteten er i ferd med å dobles til én million biler i året.

Tesla leverte over 83.000 biler fra Shanghai-fabrikken i september – en ny månedsrekord. Leveransene falt til 71.000 i oktober. Konkurransen er intens på det kinesiske markedet, hvor Tesla har kuttet prisene på flere modeller i november og nye nedstengninger er underveis.

– Vi kan se fra den korte leveringstiden i Kina at etterspørselen er utilstrekkelig. Selskapet møter kraftig konkurranse fra lokale selskaper i tillegg til fallende forbrukertillit, sier bilanalytiker Wang Hanyang hos 86Research til Bloomberg.

Onsdag holdt Musk et møte med Sør-Koreas president Yoon Suk-yeol. Ifølge et referat fra videokonferansen bekreftet Musk at han har planer om å bygge en ny Tesla-fabrikk i Asia.

– Sør-Korea er en toppkandidat, ifølge Yoons pressetalsmann.

Det asiatiske elbilmarkedet utenfor Kina er i ferd med å ta av med store investeringer i ladestasjoner, infrastruktur og nye fabrikker.

– Vi forventer å kjøpe komponenter for mer enn 10 milliarder dollar fra sørkoreanske selskaper i 2023 da vi utvider samarbeidet i forsyningskjedene betydelig, sa Musk, ifølge referat fra samtalen.

Tesla samarbeider allerede med sørkoreanske og japanske selskaper på leverandørsiden. LG Energy, som er en del av det sørkoreanske konglomeratet, har investert flere milliarder kroner for å produsere en ny type batterier for Tesla som skal gi økt kjørelengde.

– Japan har et stort bilmarked som selger rundt fem millioner biler årlig. Sør-Korea kan gi fabrikken enklere tilgang til komponenter, mens Indonesia kan gi Tesla tilgang til råvarer og komme nærmere det sørøstasiatiske markedet, sier analytiker Song Sun-jae hos Hana Securities til Korea Herald.

Nye vekstmarkeder

Thailand, Vietnam, Indonesia og India har en betydelig bilproduksjon og forsøker å lokke internasjonale elbilprodusenter til seg. Mercedes-Benz skal lansere elbilmodellen EQS i Thailand fra slutten av 2022.

Foxconn, som er mest kjent for å masseprodusere elektronikk for blant annet Apple, skal legge en av de første elbilfabrikkene til Thailand med planlagt åpning produksjonsstart i 2024. BYD, hvor Berkshire Hathaway er en av de største investorene, skal også åpne i Thailand.

Under G20-møtet på Bali i forrige uke ble Musk spurt om Tesla har planer om å lansere en billigere modell for fremvoksende land.

– Jeg kan ikke si for mye om Teslas fremtidige produktutvikling utover å si at vi mener det vil være veldig fornuftig å produsere en rimeligere bilmodell og at det er noe vi burde gjøre, sa Musk, som deltok via videolink.

Indonesias president Joko Widodo har hatt flere møter med Musk for å lokke Tesla til verdens fjerde mest folkerikes land. Tesla inngikk nylig en avtale om å kjøpe nikkel verdt fem milliarder dollar fra landet, som er en av verdens største råvareprodusenter.

Bunnfiske

Teslas aksjekurs er mer enn halvert det siste året og aksjeverdier på nesten 300 milliarder dollar har forsvunnet de siste to månedene. Finansinstitusjonene Morgan Stanley og Citi er blant flere som denne uken mener bunnen nærmer seg.

Analytiker Adam Jones hos Morgan Stanley sier rett ut at Musks Twitter-oppkjøp og all den tiden han har brukt på Twitter har rammet Tesla hardt.

– Det må være en eller annen form for kretsbryter rundt Twitter-situasjonen som vil roe investorers bekymringer rundt Tesla, skriver Jones.

Citi oppjusterte Tesla fra «salg» til «nøytral» på onsdag og skriver at kursfallet på 50 prosent har skapt en balanse på kort sikt mellom risiko og belønning for investorer.

Teslas aksjekurs steg med nesten åtte prosent på onsdag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.