En Twitter-melding har på rekordtid gjort at britiske Adam Koszary (28) har gått fra stillingen som museumsansatt i Reading i Storbritannia til å bli elbilprodusenten Teslas sosiale medier-ansvarlig.

Nyheten har spredt seg som en farsott i britiske medier og på internett de seneste dagene, inkludert Financial Times.

Koszary, som til daglig er ansvarlig for den digitale satsingen til Museum of English Rural Life, var på vei til ny jobb ved the Royal Academy of Arts i London. Denne uken annonserte han at planene nå er endret.

«Så har jeg noen flere nyheter: Jeg skal likevel ikke forflytte meg til the Royal Academy. I stedet, blir jeg Teslas Social Media Manager fra juli», skriver Koszary på sin private Twitter-konto tirsdag.

Sau tok fyr

Bakteppet er en Twitter-melding briten la ut i april og begrepet «an absolute unit», som via sosiale medier har etablert seg som en humorbetegnelse på bilder av ekstremt store personer eller ting, ifølge nettstedet knowyourmeme.com.

Tidlig i april i år la Koszary ut et bilde av en gigantisk vær fra et landbruksstevne i Devon i 1962, og som prydet et indekskort i landbruksmuseets arkiver, på museets Twitter-konto med beskrivelsen «look at this absolute unit».

Kort tid etter ble bildet brukt av Tesla-sjef Elon Musk i et svar til teknologiuniversitetet MIT, som hadde lagt ut et foto av jomfruturen til verdens største fly med beskrivelsen «Look at the size of this absolute unit» på Twitter.

Musks respons fikk over 6000 retweets og 60.400 likes på én dag. På oppfordring fra en av dem som svarte gjorde Musk vær-bildet til sitt profilbilde 17. april med underteksten «absolute unit».

- Elektriske sauer

Det fikk Koszary til å bytte ut bildet på museets Twitter-profil med et bilde av Musk. Samtidig omdøpte han museet til «The Muskeum of Elonglish Rural Life», og inviterte Tesla-sjefen til å komme over og bedømme sauer på det årlige landbruksstevnet «Berkshire County Show».

Han begynte også å legge ut Twitter-meldinger krydret med henvisninger til Musk og Tesla.

«Vi har funnet opp elektriske sauer, de heter Teslewe og koster deg 12000 av dine engelske pund», heter det i en av meldingene.

Museet vant i mai en britisk pris for årets markedsføringskampanje, noe som fikk en vantro Koszary til å beskrive den siste tiden som en surrealistisk opplevelse.

«Vi kan faktisk ikke tro at vi akkurat har vunnet en pris for å tweete en sau», skriver Koszary på museets Twitter-konto.

To dager etter at han bytte ut profilbildet med den britiske væren på sin Twitter-konto, erklærer Musk i en Twitter-melding:

«Min Twitter-konto er mer eller mindre fullstendig tullball nå», skriver Musk 19. april.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.