Teslas toppsjef Elon Musk har siden nyttår skrudd forventningene i været og lovet store fremskritt på batterier. Dette skal gi lengre rekkevidde og lavere priser på elektriske biler. Nå skal målet om en Tesla-modell til 25.000 dollar være innen rekkevidde.
– Veldig lovende fremtid
«Battery day» ble utsatt på grunn av koronapandemien. Deltagerne fulgte seansen tirsdag online, eller på parkeringsplassen utenfor Teslas hovedfabrikk i Fremont – trygt bak rattet i Tesla-biler.
– Velkommen til Tesla drive-in kino. Det er litt vanskelig å se reaksjonene fra dere når alle sitter i bilene, startet Musk.
Han ble møtt med voldsom tuting fra Tesla-eierne – noe som fortsatte under presentasjonen som erstatning for klapping.
Dette var også Teslas utsatte generalforsamling. Elbilprodusenten har lagt bak seg fire kvartaler med overskudd og det ventes overskudd for hele regnskapsåret – for første gang i historien.
– Fremtiden ser veldig lovende ut sett fra et resultatperspektiv, sa Musk.
Tesla venter å selge flere biler i 2020 enn i fjor – mye takket være den nye fabrikken som åpnet i Shanghai. Kina har ristet av seg koronapandemien og det er ny vekst i verdens nest største økonomi. Det kinesiske personbilsalget har falt de siste to årene.
Meglerhuset Wedbush Securities tror det kinesiske markedet vil stå for 40 prosent av Tesla-salget allerede i 2022.
Ny batteriteknologi
Tesla kommer til å produsere egne batterier, hvor målet er å halvere produksjonskostnadene. En ny batteriarkitektur skal kunne femdoble energikapasiteten. Bilmodeller som benytter batteriene, skal ha en inntil 50 prosent lengre rekkevidde enn dagens modeller.
– De tre viktigste komponentene til en bærekraftig energifremtid er bærekraftig energiproduksjon, energilagring og elektriske kjøretøy. Vi har planer om å spille en viktig rolle innenfor alle tre, sa Musk.
Tesla har allerede startet testproduksjon av de nye sylinderbatteriene. Disse er basert på teknologi og patenter fra Maxwell Technologies, som Tesla kjøpte i fjor. Med kjøpet kom tørrelektrodeteknologi som skal øke energitettheten i battericeller og redusere prisen med 20 prosent.
– Dagens batterier lar seg ikke skalere raskt nok. De er for små. For å kunne konkurrere med bensinbiler må vi hele tiden bli billigere og billigere, sa Musk.
Tesla kommer til å produsere egne batterier ved den nye fabrikken som er under bygging utenfor Berlin i Tyskland. Denne skal levere de fleste Tesla-modellene til europeiske kunder. Samarbeidet med de asiatiske batteriprodusentene, blant annet Panasonic og LG, skal fortsette.
– Med tiden vil alle bilprodusenter levere biler med lang rekkevidde. Ikke alle selskaper vil klare å håndtere produksjonen. Utfordringen med å utvikle produksjonsutstyret som skal produsere biler er langt vanskeligere enn å utvikle selve bilen, sa Musk.
Tesla-modell til 25.000 dollar
Den nye batteriteknologien skal føre til billigere biler – og nye modeller.
– Om rundt tre år fra nå er vi sikre på at vi skal kunne tilby en bil til 25.000 dollar (235.000 kroner) som er selvkjørende, sa Musk.
Da «Model 3» ble lansert i 2016 lovte Musk at prisen ville starte på 35.000 dollar (325.000 kroner). Den ligger fortsatt rundt ti prosent høyere i USA og de fleste betaler rundt 50.000 dollar med ekstrautstyr. Den billigste Tesla-modellen i Norge starter på 431.000 kroner.
Tesla kommer også med en oppgradert versjon av «Model S» – «Plaid»-modellen med firehjulsdrift og to uavhengige motorer. Disse kontrollerer dreiemomentet digitalt til for- og bakhjulene for bedre veigrep og trekkraftkontroll.
Levering starter sent i 2021, men forhåndsbestilling er i gang for modellen som skal ha en rekkevidde på over 840 kilometer, topphastighet på 320 kilometer i timen og akselerasjon fra null til 100 kilometer i timen på 2,1 sekunder. I Norge er startpris på 1,4 millioner kroner.
Vanskeligste året i historien
I Europa og USA har personbilsalget av tradisjonelle biler kollapset under koronapandemien.
– Dette har vært det vanskeligste året i Teslas historie. Men, mens resten av bilindustrien har falt har Tesla vokst. Vi vil gjøre det ganske bra i 2020 og sannsynligvis få en vekst på mellom 30 og 40 prosent. Dette skjer til tross for vanskelige problemer: pandemien, branner og en haug med vanskelige produksjonsutfordringer, sa Musk.
Teslas aksjekurs falt med 5,6 prosent i ordinær handel på tirsdag og fortsatte med en nedgang på 6,9 prosent mens Musk snakket. Teslas børsverdi er firedoblet siden nyttår.
Tesla måtte stenge fabrikken i California i vår på grunn av pandemien. Musk gjenåpnet den til tross for forbudet og sa han var villig til å bli arrestert. Det skjedde ikke.
Tesla er i ferd med å bygge en ny fabrikk i Texas. Mye tyder også på at de er i ferd med å ekspandere til Sørøst-Asia. Tesla har utlyst flere nye ingeniørstillinger i Singapore denne uken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.