Bangkok har vært en av verdens mest forurensede byer i tiår. Nå er det blitt verre.

Tungtrafikk går gjennom byen, gamle dieseldrevne busser oser eksos i gatene og byggevirksomhet av massetransportsystemer og skyskrapere har ført til den verste forurensningen siden 1990-tallet.

Forurensningskrise og helsekrise

Onsdag ettermiddag ble det målt 181 på målestasjonen hos St. Andrews International School i Bangkok. Dette er nesten fire ganger høyere enn hva som blir ansett som «farlig», ifølge den thailandske måleskalaen. «Rødt nivå» tilsvarer over 50 mikrogram partikler per kubikkmeter.

180 er «svært høyt», ifølge forurensningsklassene fra tjenesten miljostatus.no i Norge og kommer med en «alvorlig helserisiko».

– Myndighetene har nektet for at dette er en forurensningskrise og sviktet folket med ren luft. Dette har utviklet seg til å bli en offentlig helsekrise, sa direktør for Greenpeace i Thailand, Tara Buakamsri, til The Nation onsdag.

Undervisningen ble onsdag kansellert i alle offentlige skoler i Bangkok frem til neste uke på grunn av den giftige og farlige luftforurensningen.
Undervisningen ble onsdag kansellert i alle offentlige skoler i Bangkok frem til neste uke på grunn av den giftige og farlige luftforurensningen. (Foto: Athit Perawongmetha/Reuters/NTB Scanpix)

Det er over en måned siden smogen la seg over Bangkok. Det er gjort lite fra myndighetenes side. Det er satt inn halvhjertede forsøk ved å spyle gater og sende opp droner med vanntanker for å gjøre det enklere å puste inn luft.

– Situasjonen er så alvorlig at jeg har besluttet å stenge alle offentlige skoler fra onsdag. Barn kan bli alvorlig syke, sa Bangkok-guvernør Aswin Kwanmuang onsdag.

Aswin har foreslått at det ikke brennes røkelsespinner under kinesisk nyttår i neste uke. Krematorier har fått noe av skylden. Eksperter mener at de 1,3 millioner bussene og lastebilene som er registrert i byen og anleggsarbeid har hovedansvaret.

– Nå ber vi om samarbeid. Alle må gjøre sin del. Dette er alvorlig for oss alle, sa guvernør Aswin.

Kan påvirke valg

Det er nesten fem år siden det ble gjennomført militærkupp i Thailand. Generalene har fortsatt styringen med det meste i landet. Det skal avholdes valg 24. mars. Deler av det nåværende regimet har skiftet ut uniformene og planlegger å stille til valg om knappe to måneder.

Statsminister Prayut Chan-o-cha, som ledet militærkuppet, har fått kraftig kritikk for ikke ha tatt forurensningen på alvor.

– Det er mulig vi vil pålegge fabrikker å stenge deler av dagen, sa Prayut, som også har satt inn soldater for å sjekke utslipp fra busser og lastebiler ved innfartsårene.

Blir gassmasker det neste for elever i Bangkok, spør den thailandske graffitiartisten «Headache Stencil».
Blir gassmasker det neste for elever i Bangkok, spør den thailandske graffitiartisten «Headache Stencil». (Foto: Jorge Silva/Reuters/NTB Scanpix)

Politiske partier vil bruke smogkrisen for alt den er verdt under valgkampen. Partiet Thai Raksa Chart har lansert en smarttelefonapp som måler forurensningen over hele Thailand. Private husholdninger har installert målestasjoner hjemme. Andre partier har delt ut masker.

«Jeg kan ikke se at det er gjennomført tiltak som vil gi resultater», tvitret opposisjonspolitiker Chaturon Chaisang onsdag.

Rammer reiselivsøkonomien

Forurensningen er svært alvorlig for den thailandske reiselivssektoren. Bangkok konkurrerer med London og Hongkong om å være verdens mest besøkte by. Turister møter lokalbefolkning som går rundt med ansiktsmasker for å få en viss beskyttelse.

I 2018 ønsket Thailand 38 millioner turister og forretningsreisende velkommen. Dette var en ny rekord. Kinesiske turister har stått for den største veksten de siste årene. I fjor var det over 11 millioner kinesiske besøkende i Thailand.

Mange har kjøpt feriebolig i Thailand.

– Kinesiske kunder ønsker ikke å reise til utlandet og oppleve det samme forurensningsnivået som de må akseptere hjemme, sier direktør Carrie Law hos eiendomsportalen Juwai.com til Bangkok Post.

Hvis et par prosent av dem som hadde planlagt å ta turen innom Bangkok kansellerer, vil dette koste reiselivssektoren rundt en milliard kroner, ifølge K-Research.

Reiselivssektoren utgjør direkte 12 prosent av den samlede verdiskapingen i Thailand – og en større andel hvis relaterte næringer inngår, blant annet eiendomssektoren og fastboende.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Endelig er elbilen Audi E-tron kommet til Norge: Men hvor langt går den når det er minus 10, snø og slaps?
03:08
Publisert: