I USA og Europa stenger kjøpesentre dørene og må gi tapt til netthandel. Den amerikanske giganten Sears, som dominerte tradisjonelle kjøpesentre i USA gjennom tiår gikk konkurs tidligere i høst.

Credit Suisse tror at rundt en fjerdedel av amerikanske kjøpesentre vil stenge dørene de neste fem årene. I Asia er situasjonen annerledes.

Til tross for at online shopping vokser raskt, hvor Alibaba satte ny shoppingrekord på singeldagen i helgen i Asia, satser utbyggere på nye kjøpesentre. Thailand leder an. I helgen åpnet første fase av kjøpesenterkomplekset Iconsiam i Bangkok.

– Iconsiam er en del av en ny handelsbølge. Målet er å skape opplevelser for kundene og dermed kunne konkurrere bedre med onlinehandel, sier handelsekspert Nobuko Kobayashi hos Ernst & Young Transaction Advisory Services til Japan Times.

Shopping og underholdning

Tre lokale selskaper står bak første fase av Iconsiam-prosjektet like ved Chao Phraya-elven med investeringer på 15 milliarder kroner. Med et areal på 525.000 kvadratmeter er dette det største kjøpesenteret i Sørøst-Asia og verdens fjerde største.

Kjøpesenteret Siam Paragon har vært en suksess og har flere år vært det mest populære stedet i verden å ta selfies. Rekordmange turister besøker Bangkok og legger igjen store beløp i den thailandske økonomien, blant annet i kjøpesentrene.
Kjøpesenteret Siam Paragon har vært en suksess og har flere år vært det mest populære stedet i verden å ta selfies. Rekordmange turister besøker Bangkok og legger igjen store beløp i den thailandske økonomien, blant annet i kjøpesentrene. (Foto: Athit Perawongmetha/Reuters/NTB Scanpix)

Bangkok har fra før noen av Asias mest moderne og luksuriøse kjøpesentre som Siam Paragon, Central World og Terminal 21. Verdens tre største kjøpesentrene, målt i areal, er bygget i Kina.

– Vi skal tilby det beste innenfor shopping og underholdning. Dette prosjektet hadde ikke vært mulig hvis vi ikke hadde klart å samarbeide med store og små selskaper, sa utbygger Chadatip Chutrakul på en pressekonferanse i forbindelse med åpningen.

Apple har blant annet åpnet sin første Apple Store i kjøpesenteret. Det japanske luksuskjøpesenteret Takashimaya er for første gang på plass i Thailand.

Åpningsseremonien av Iconsiam kostet over 250 millioner kroner. Det ventes 150.000 kunder – hver dag..
Åpningsseremonien av Iconsiam kostet over 250 millioner kroner. Det ventes 150.000 kunder – hver dag.. (Foto: Lillian Suwanrumpha/AFP/NTB Scanpix)

Åpningsseremonien i helgen kostet over 250 millioner kroner. Internasjonale skuespillere fra USA, Europa og Kina som har et tett forhold til Thailand var på plass, blant annet Naomi Watts, som spilte hovedrollen i tsunamifilmen «The Impossible».

– Vi venter 150.000 kunder hver dag, sa Chadatip. En tredjedel av disse ventes å være turister eller utlendinger bosatt i Thailand.

– En superkvinne

Den thailandske forretningskvinnen har stått bak utviklingen av flere av Bangkoks største kjøpesentre de siste 15 årene. Hennes far sto bak et av de første luksushotellene i Bangkok på 1960-tallet.

Han bestemte at den yngste datteren skulle overta familieselskapet og ikke de to eldre brødrene, slik det ofte har vært vanlig i asiatiske familier.

– Hun er en superkvinne. Hun jobber 24 timer i døgnet, syv dager i uken. Vi får eposter fra henne døgnet rundt. Hun er intenst aktiv i alt. Siam er livet hennes og hennes lidenskap, sa en kollega av henne i et intervju med Forbes.

Siam Paragon flere år toppet oversikten over de mest populære stedene å ta selfies på Instagram i verden – foran Times Square og Disneyland.

– Jeg ønsker at besøkende kommer til Thailand og forelsker seg i landet, sa Chadathip ved åpningen.

Iconsiam er utviklet sammen med Magnolia Quality Development, som ledes av en annen thailandsk forretningskvinne – Tipaporn Chearavanont. Hun er ansvarlig for boligprosjektet Magnolia Waterfront Residences, hvor startprisen på toroms leiligheter starter på 20 millioner kroner.

Mest populære reisemål

Bangkok er verdens mest populære by å besøke, viser Mastercards årlige Global Destination Cities Index. Den thailandske hovedstaden er den eneste byen som har over 20 millioner besøkende i året.

«Bangkok beholder førsteplassen og det er lite sannsynlig at den vil bli forbigått da det er ventet en sterk vekst på 9,6 prosent i 2018. Det er interessant at besøkende bruker 173 dollar i gjennomsnitt per dag og besøker byen 4,7 dager i gjennomsnitt», skriver Mastercard i undersøkelsen. Dette er mer enn hva besøkende bruker i London eller New York.

Feriebyene Phuket og Pattaya er også blant de 20 mest besøkte destinasjonene.

Det børsnoterte eiendomsselskapet Central Pattana åpnet i høst et nytt kjøpesenter i Phuket med investeringer på seks milliarder kroner. En konkurrent er i gang med et konkurrerende kjøpesenter med tilsvarende investeringer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Blomqvist-sjefen om nye Pushwagner-trykk: – Vi er imponert over at prisene holder
Ikke i tvil om hva han heller ville brukt 50.000 kroner på.
02:18
Publisert: