73-åringen Charoen Sirivadhanabhakdi vokste opp som den sjette av 11 barn i en fattig kinesisk innvandrerfamilie i Bangkok på 1950-tallet. Som 12-åring begynte han å jobbe for familiens gaterestaurant. 60 år senere er han verdt over 20 milliarder dollar.

Dyrt vietnamesisk øl

Denne uken gikk Charoen seirende ut i en auksjon i Vietnam, hvor en majoritetspost i det lokale bryggeriselskapet Saigon Beer Alcohol Beverage (Sabeco) ble solgt for tilsvarende 40,1 milliarder kroner. Med på kjøpet følger ølmerkene «333» og Saigon Beer.

Til tross for kun fem års skolegang har thailenderen Charoen Sirivadhanabhakdi blitt landets nest rikeste.
Til tross for kun fem års skolegang har thailenderen Charoen Sirivadhanabhakdi blitt landets nest rikeste. (Foto: Tim Chong/Reuters/NTB Scanpix)

Selger var den vietnamesiske staten, som børsnoterte selskapet for ett år siden. Aksjekursen har steget med over 60 prosent i år og Thai Beverage (ThaiBev), som er kontrollert av Charoen og hans familie, var villig til å strekke seg langt.

– Selv om denne avtalen kan virke dyr, vil den gi ThaiBev tilgang til et solid selskap. Dette er i tråd med selskapets strategier om å bli en regional aktør, sier analytiker Siew Khee Lim hos CIMB-GK Securities i en kommentar.

Internasjonale bryggeriselskaper som Anheuser-Busch InBev, Kirin og San Miguel var interessert, men trakk seg før auksjonen startet. Årsaken skal ha vært en uklar auksjonsprosess hvor det ikke var klart hvor mange aksjer som var lagt ut til salgs.

– Enkelte investorer ser Sabeco som en brikke i sin egen forretningsfilosofi. Andre ser ikke de samme mulighetene, og mener de ikke vil klare å få en nødvendig kapitalavkastning, sier Truong Thanh Hoai i det vietnamesiske næringsdepartementet til Reuters.

Uønsket ved Bangkok-børsen

Gründerspiren ble sådd på 1960-tallet da han begynte å kjøpe opp mindre bryggerier og fikk konsesjoner på å produsere alkohol i Thailand. Han er kjent for å ha hatt svært gode kontakter med thailandske politikere.

På 1990-tallet dominerte ølmerket Singha i Thailand. Charoen inngikk en avtale med det danske bryggeriet Carlsberg. Han bygget bryggerikapasitet og danskene stilte med kompetanse.

Etter samarbeidsproblemer trakk Carlsberg seg ut fra avtalen og ble saksøkt for 2,5 milliarder dollar. Det endte opp med forlik hvor Carlsberg betalte vel en milliard kroner til thailenderen.

Han svarte med å utnytte kapasiteten ved ølbryggeriet med å lansere ølmerket Chang, som lå billigere i pris enn Singha. Dette er blitt markedsledende i Thailand.

Han har forsøkt flere ganger å børsnotere bryggeriet ThaiBev ved Bangkok-børsen, men blitt blokkert av buddhistiske organisasjoner. Selskapet er børsnotert i Singapore med en børsverdi på 24,1 milliarder Singapore-dollar (150 mrd. kroner).

For lite hjemmemarked

Charoen har foretatt en rekke større oppkjøp i milliarddollarklassen i Thailand, Singapore, Vietnam og Myanmar siden 2012. Målet er å bygge opp Sørøst-Asias største næringsmiddelselskap. En sønn, datter og svigersønn styrer ekspansjonen.

Det thailandske hjemmemarkedet er i ferd med å bli for lite. I fjor foretok thailandske selskaper internasjonale oppkjøp og fusjoner verdt 5,6 milliarder dollar. Hittil i år ligger det på over 7,6 milliarder dollar.

– Jeg tror thailandske selskaper har nådd en størrelse hvor det innenlandske markedet ikke er stort nok. En internasjonal ekspansjon er vanlig for en ny vekststrategi, sier førsteamanuensis Pavida Pananond ved Thammasat Business School til Financial Times.

Charoen har utstedt obligasjonslån og tatt opp gjeld for å finansiere oppkjøp på minst 150 milliarder kroner de siste fem årene via familieeide private selskaper og børsnoterte ThaiBev. Familien er Thailands største landeier.

Han har etablert lokale selskaper i Sørøst-Asia, som har over 600 millioner innbyggere, står klar til å investere – godt støttet av holdingselskaper han har etablert i Thailand og Singapore som har tilgang til kapital og finansiering.

Brilliant spill

For fem år siden ble Heineken tatt på sengen da han begynte å kjøpe aksjer i den nederlandske bryggerigigantens asiatiske partner, Singapore-selskapet Fraser & Neave. Heineken trodde han forsøkte å få kontroll over ølmerket Tiger og Heineken i Sørøst-Asia.

Aksjekjøpet en avledningsmanøver for å sikre seg merkevarer som det felleseide selskapet Fraser & Neave eide, blant annet juice, melk og andre drikkevarer. Charoen satt igjen med en gevinst på rundt 10 milliarder kroner etter at Heineken kjøpte tilbake aksjer.

– Et briljant spill, sa analytiker Goh Han Peng hos DMG & Partners Securities til Bangkok Post da fasiten forelå.(Vilkår)

Julen er ikke helt som du tror: Grunnkurs i julenisse
Julenissen er tyrkisk. Og nederlandsk. Men først og fremst amerikansk. Men det er ikke Cola som har farget han rød.
01:36
Publisert: