Uber er mer enn bare deling av drosjer. Dette er det nye innsalget til investorene, nå som selskapet forbereder seg på å gå på børs senere i år. Faktisk er det sånn at noen av Ubers nye forretningsområder aktivt oppfordrer folk til ikke å bruke bil.

Rachel Holt, leder for avdelingen New Mobility, sier at kunder som bruker Ubers scootere og sykler, hyrer ti prosent færre biler gjennom Ubers app. Noen steder, som i byen Sacramento i California, brukes Ubers elsykler mer enn bilene.

Uber planlegger nå også å lansere hundre scootere i byen, som er omtrent på Oslos størrelse.

Sparkesykler

Uber sier denne kannibaliseringen av egen bildeling er del av selskapets masterplan.

På samme måte som da selskapet for noen år siden lanserte den rimeligere UberX-tjenesten – i direkte konkurranse med deres egne svarte drosjer – håper Uber nå å bidra til det neste skiftet innen transport.

Lavere vekst for Ubers hovedvirksomhet gjør at andre forretningsområder blir viktigere, spesielt nå som børsnoteringen nærmer seg med stormskritt.

Uber satser nå høyt på sykler og scootere, samt investeringer innen matlevering og varebiler. I april kjøpte Uber selskapet Jump Bikes, som driver med deling av hovedsakelig elektriske sparkesykler og elsykler, for 200 millioner dollar.

Uber er også i samtaler om kjøp av andre selskaper som drifter elektriske sparkesykler, som Lime og Bird Rides, men er avtale er ennå ikke i boks, ifølge kilder.

I stedet har Uber de siste månedene smidd på egne produkter, og har produsert nesten tusen elsykler om dagen under merket Jump. Uber har i år et budsjett på én milliard dollar for elscootere, elsykler og andre transportmidler, ifølge Holt.

– Mellom januar og mars vil du se at titusener av Jump-sykler og sparkesykler inntar amerikanske gater, sier hun.

Paris er blant de første byene i Europa hvor Uber i år ruller ut de røde elsyklene fra Jump.

Bred visjon

Selskapets langsiktige mål er at brukerne bestiller alle sine transportbehov gjennom Ubers app.

Men Uber er ikke det eneste oppstartsselskapet med en visjon om en fullteknologisk transportfremtid. Andre selskaper, som konkurrenten Lyft, jobber også med å integrere alle offentlige transportmuligheter. I Santa Monica i California kan for eksempel Lyft-kunder bruke appen for å hente frem ruteinformasjonen for all lokaltransport.

– Mange deler en visjon om at vi innen noen få år har tilgang til alle transportmuligheter gjennom én eller to apper, sier Arun Sundararajan, økonomiprofessor ved New York University.

Det kan for eksempel bety at man via én app koordinerer sykkelturen til toget, og derfra en bil til kontoret.

Bruker mye penger

Hvis urban transport endres ved at noe flyttes fra biler over til elsykler eller elektriske sparkesykler, er Ubers mål å fortsatt være relevant og konkurransedyktige. Denne utviklingen ser man allerede i minst ett marked.

– Når vi ser på gamle data fra San Francisco ser vi allerede en nedgang i bildeling. Men veksten vi ser for sykler veier opp for dette med god margin, sier Holt.

Sykkel er fortsatt mye billigere enn bil, og Uber lover at diversifiseringen ikke skal bli kostbar. Uber baler nå med stadig bredere forretningsområder, og bruker penger i høyt tempo. Uber tapte bare i tredje kvartal i fjor 1,1 milliarder dollar.

– De er nå inne i en fase med «bygging av felles oppfatninger og endring av oppførsel», noe som ofte betyr å tape penger, sier Sundararajan.

Bloomberg/Dagens Næringsliv(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

EU-presidenten: -Et eget sted i helvete for dem som gikk inn for brexit
Reaksjonene lot ikke vente på seg.
01:59 Min
Publisert: