Uber var tidlig ute med å etablere seg i asiatiske byer. Til tross for at Uber fikk de samme problemene med lokale myndigheter som i Europa, har de fått fortsette i de fleste byene. Lokale selskaper har etablert seg med konkurrerende tjenester og tatt markedsandeler.

Asiatiske Uber-kloner

Den malaysiske entreprenøren Anthony Tan etablerte Grab Taxi i 2012 for å konkurrere med Uber i Sørøst-Asia. Selskapet, som endret navn til Grab i fjor, har vokst raskt.

Mens Uber opprinnelig valgte å konkurrere med drosjenæringen har Grab valgt å samarbeide med lokale selskaper og myndigheter. Dette har gjort at Grab har en dominerende posisjon i markedene hvor de konkurrerer med Uber. Dette er en modell Uber nå forsøker – men de er sent ute.

Uber har fått inn japanske Softbank på eiersiden som en dominerende aksjonær med nesten 20 prosent av aksjene. Softbank har også investert i Grab, indiske Ola og Uber-kloner i Sør-Amerika. Kongstanken til Softbank er å få kontroll over et globalt nettverk.

Nå kaster Uber sannsynligvis kortene i Sørøst-Asia og lar Grab kjøpe opp virksomheten i området. Ifølge CNBC vil Uber ta oppgjør i Grab-aksjer. Det planlegges også en børsnotering av Grab og Uber de neste par årene.

Uber gjennomførte en tilsvarende transaksjon i Kina, hvor de ikke maktet å konkurrere med Didi Chuxing. Uber har en større eierpost i det kinesiske selskapet.

– Vil aldri bli lønnsomt

På en teknologikonferanse tidligere i februar innrømmet Ubers nye konsernsjef Dara Khosrowshahi at det er svært utfordrende å konkurrere med lokale selskaper.

Uber har tapt penger i det asiatiske markedet siden begynnelsen. I fjor økte Uber-underskuddet med 61 prosent til 4,5 milliarder dollar, ifølge The Information.

Også Grab går med store underskudd.

– Det er klart at så lenge begge selskapene deler markedet mellom seg og kjemper for å ta markedsandeler med rabatter vil dette aldri bli lønnsomt, sier samferdselsanalytiker Walter Theseira ved Singapore University of Social Sciences til Straits Times.

Uber samarbeider med bilutleieselskapet Lion City Rentals i Singapore og har tilgang til 14.000 kjøretøy. Det er 1000 flere biler enn Singapores største taxiselskap, ComfortDelGro, som har over halvparten av landets drosjer.

Uber har inngått en avtale med ComfortDelGro, men avtalen vurderes for tiden av Singapores konkurransetilsyn.

– Det er ingen garanti for at Grab vil akseptere betingelsene som Uber har forhandlet frem. En avtale mellom Grab og Uber vil gjøre situasjonen vanskeligere for mindre taxioperatører, sier Theseira.

Grab tilbyr ikke bare drosjetjenester, men har også motorsykkeldrosjer og leveringstjenester av varer. I Thailand kan en bestille produkter fra matvarebutikker og få disse levert på døren av Grab-sjåfører.

Grab foretar over tre millioner turer i Sørøst-Asia hver dag og er en klar markedsleder. Selskapet har hentet inn 4,1 milliarder dollar fra investorer.(Vilkår)

Fly fra Tokyo til Paris for fem hundre kroner
Dette japanske flyselskapet har funnet sin lille nisje i flymarkedet.
01:34
Publisert: