Sist Uber hentet inn penger i en emisjon ble selskapet verdsatt til 69 milliarder dollar. Flere av de største aksjonærene mener at verdien ligger på rundt 100 milliarder dollar. Selskapet er ikke børsnotert og aksjene er heller ikke fritt omsettelige.

Softbank lokker ansatte som sitter på aksjer med å få realisert formuen som er bundet opp i Uber-aksjer.

Gjør ansatte til millionærer

Softbank skal ifølge Reuters og Bloomberg ha lagt frem et formelt tilbud i løpet av natten til eksisterende Uber-aksjonærer og styret i selskapet. Dette skal ha blitt akseptert av styret i Uber under et styremøte i San Francisco mandag kveld.

Sammen med partnere vil Softbank kjøpe aksjer verd rundt seks milliarder dollar fra ansatte og småaksjonærer i selskapet. Prisen på disse aksjene vil verdsette Uber til 48 milliarder dollar. Dette er 30 prosent lavere enn verdien ble satt til under den siste emisjonen.

I tillegg vil Uber investere en milliard dollar direkte i selskapet. I denne emisjonen vil det bli brukt en verdivurdering som ligger 20,5 milliarder dollar høyere – på 68,5 milliarder dollar.

Softbanks argument overfor ansatte, som sitter på aksjeposter som en del av lønnskompensasjonen, er at de kan få løst ut aksjene i kontanter. Det kan dreie seg om rundt 6000 personer. Mange av disse vil bli dollarmillionærer etter salget av aksjer.

Softbank, som også har med seg andre investorer i gruppen, vil eie mellom 14 og 17 prosent av Uber når oppkjøpet er gjennomført. Tilbudet vil offisielt legges frem tirsdag, ifølge ReCode.

Bygger globalt transportnettverk

Ubers grunnlegger Travis Kalanick ble presset ut av selskapet tidligere i år etter en rekke skandaler. I forrige uke ble det kjent at hackere hadde brutt seg inn i Ubers datasystemet og stjålet privat informasjon på 57 millioner kunder og 600.000 sjåfører.

Selskapet har slitt med å komme seg inn i viktige vekstmarkeder og kastet kortene i Kina i fjor og solgte den kinesiske aktiviteten til konkurrenten Didi Chuxing.

Uber har heller ikke klart å lykkes i Sørøst-Asia eller India, hvor lokale selskaper som Grab og Ola dominerer. Softbank har investert rundt 200 millioner dollar i den brasilianske Uber-konkurrenten «99», hvor også Didi er inne på eiersiden.

Softbank er inne i alle disse selskapene og har bygd et globalt nettverk. Kongstanken til Softbanks toppsjef Masayoshi Son er å skape en felles plattform for dagens transportdelingstjenester, men også se fremover når førerløse biler kommer for fullt.

Softbank i førersetet

Den nye Uber-ledelsen har endret strategi. Nå forsøker den å føre samtaler og forhandlinger med land før den starter opp med å tilby transporttjenester.

Son og hans team har kjørt tøffe forhandlinger med Uber, som har vært skadeskutt og i en dårlig forhandlingsposisjon. Han har åpent sagt at Softbank kan investere i Uber-konkurrenten Lyft hvis de ikke får aksept.

Didi, Grab, Ola og Lyft er privateide og Softbank ønsker å spille en nøkkelrolle i en konsolidering.

– Vi vil se flere slike situasjoner fremover. Softbank vil være i førersetet i alt dette, sier direktør Gautam Seshadri hos finanskonsulentselskapet ZPX til Wall Street Journal.(Vilkår)

- Dette er jo bare helt fantastisk
Joker kjøpmann Dag Halvosen har fått nye digitale hjelpemidler.
01:20
Publisert: