Onsdag kom meldingen fra Walt Disney Company om at mer enn ti millioner mennesker har registrert seg til deres nye strømmetjeneste kalt Disney plus.

Det skjer kun én dag etter at tjenesten ble lansert, for øvrig til en pris som er langt under konkurrentenes.

– Man får helt hakeslepp når man ser de tallene. Det viser den suksessen selskapet fikk rett fra start, og at det allerede fra dag én kan være en legitim konkurrent til Netflix, sier Daniel Ives, en analytiker Financial Times har snakket med.

Til sammenligning tok det Netflix mer enn to år før de nådde ti millioner abonnenter, som igjen understreker Disneys suksess, skriver FT.

Gratis prøveperiode

Som en del av en lanseringskampanje har Disney tilbudt en syv dagers gratis prøveperiode, i tillegg til et års gratis abonnement til kunder hos Verizon, som er den største mobiloperatøren i USA.

Selskapet oppga ikke hvor mange av de ti millioner registreringene som var for den syv dagers gratis prøveperioden, men ifølge FT slo tallene likevel forventninger fra analytikere på forhånd.

Forrige uke la selskapet frem tall for tredje kvartal som viste at den justerte kvartalsvise omsetningen hadde falt nesten 30 prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Samtidig har utgiftene skutt i været, og endte på enorme 16,8 milliarder dollar, en 50 prosent økning fra samme periode i 2018.

Ifølge CNN kan strømmesatsingen til Disney komme til å koste selskapet dyrt. Den amerikanske kringkasteren melder at innsatsen er høy, og at selskapet risikerer å tape 4,4 milliarder dollar de neste to årene.

Stiger på børs

Disney, som sitter på rettighetene til animasjonsfilmer som «Frost» og «Løvenes konge», lanserte tjenesten tirsdag denne uken.

I tillegg til klassikerne får brukerne tilgang på Marvel-universet, så vel som «Star Wars» og kunnskapskanalen National Geographic.

Prisen i USA er syv dollar i måneden, altså omtrent 64 norske kroner. Det er halvparten av vanlig pris for en måned med Netflix i USA.

Etter planen skal tjenesten lanseres i Australia senere denne måneden. Det er ventet at den vil komme til vest-Europa først mars neste år.

Disney-aksjen har steget 7,4 prosent på børs siden lanseringen tirsdag. Til sammenligning har Netflix falt 4,1 prosent siden samme dag. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.