I 2012 innførte tidligere president Barack Obama krav om at amerikanskproduserte biler kraftig måtte redusere bensinforbruk og CO2-utslipp. Det er fortsatt det strengeste enkelttiltaket fra amerikansk hold for å redusere CO2-utslippene. Bilprodusentene protesterte den gang høyt mot kravene, men har klart å tilpasse seg.
President Donald Trump prøver nå å slå en strek over de føderale miljøkravene fra Obama-tiden. Samtidig har delstaten California har definert egne krav, som stort sett følger kravene Obama innførte. Nå har blant annet Ford, BMW, Volkswagen og Honda bestemt seg for å følge disse. Årsaken er blant annet at de venter at det vil bli innskjerpede krav den dagen Trump forlater Det hvite hus.
– Galskap!
Dette har skapt reaksjoner fra Trump, som har svært lav oppslutning i California.
«Legendariske Henry Ford og Alfred P. Sloan, grunnleggerne av Ford og General Motors, ville snudd seg i gravene hvis de hadde visst hvor svake dagens ledere av bilselskapene er. De er villige til å bruke mer penger på biler som ikke er like trygge eller gode, og koster 3000 dollar mer. Galskap!», skriver han på Twitter.
Energikraftverk har i 40 år vært den største utslippskilden av klimagasser i USA. I 2017 ble transportsektoren størst for første gang, ifølge Yale University. Trumps forslag vil øke etterspørselen etter olje med 500.000 fat daglig i 2030.
Trump skrev på Twitter på onsdag at hans forslag vil føre til at «motorene på kjøretøyene vil gå bedre».
«Dette vil ha en svært liten innvirkning på miljøet. Elendige ledere», skriver han.
– Sprer løgner
Direktør Michael Brune i miljøvernorganisasjonen Sierra Club slår tilbake.
– Det er ikke noe som er sant i Donald Trumps twitter-meldinger. Han sprer løgner på Twitter, sier Brune i en uttalelse.
«Trump-administrasjonen ønsker mer skitne og mindre effektive kjøretøyer som vil sende mer utslipp ut i luften», skriver Sierra Club.
Ford, som har fått føle Trumps vrede hardest denne uken, forsvarer avtalen.
«Avtalen med California sikrer regulatorisk stabilitet samtidig som at den reduserer CO2-utslipp», opplyser Ford i en uttalelse.
Californias statsadvokat Xavier Becerra sier at Trumps forslag vil føre til at utslippene av klimagasser vil øke med 540 millioner tonn.
– Dette virker ikke som et bedre alternativ for oss, sier Becerra til Reuters.
Forhåndsbestemt mandat
Ifølge en ny rapport fra amerikanske Consumer Reports vil det bli dyrere for amerikanske bilister hvis Trump fjerner kravene om lavere utslipp. De økte drivstoffkostnadene vil bli på 460 milliarder dollar – tilsvarende 3300 dollar for hvert kjøretøy.
«Det vil ikke bedre trafikksikkerheten», skriver Consumer Reports, som tilsvarer Forbrukertilsynet.
Ifølge rapporten vil en investering på én dollar i teknologi føre til en besparelse på tre dollar i form av lavere drivstoffkostnader.
Ekspertene hos Consumer Reports kritiserer Environmental Protection Agency (EPA) og National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), som har utarbeidet forslaget som skal underbygge Trumps ønsker.
– I stedet for å ta en beslutning basert på data og fakta virker det som at byråene har fått et forhåndsbestemt mandat og forsøkt å få konklusjonene til å støtte dette. Det gjør de ikke, sier direktør David Friedman hos Consumer Reports.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.